Meer dan 150 jaar Holden-geschiedenis waren niet genoeg om General Motors te overtuigen. Dit kroonjuweel van de Australische auto-industrie, met ingang in 1908, doet de boeken toe omdat het niet meer houdbaar is om op maar twee markten (Australië en Nieuw-Zeeland) aanwezig te zijn, aldus het moederbedrijf. De sector wordt nu eenmaal gestuurd door mondialisering, fusies en dus kostenbesparing.
Holden is sinds 1931 eigendom van de Amerikaans automobielgroep General Motors. Bijna 80 jaar lang werd gebruikgemaakt van diens onderdelenbank en soms werd er zelfs naar andere markten geëxporteerd, zoals naar de Verenigde Staten of het Verenigd Koninkrijk (Vauxhall VXR-8). Sinds een jaar of tien bestaat het gamma uit modellen die afkomstig van merken als Chevrolet, Opel en Isuzu en die zich alleen nog maar onderscheiden door hun specifieke Holden-badge.
Dit beleid werd in het verleden al toegepast voor modellen van Pontiac en Oldsmobile en heeft altijd hetzelfde eindresultaat gehad, namelijk de verdwijning van het merk in kwestie. Holden zat al enkele jaren in de problemen en de stopzetting van de productie van vlaggenschip de Commodore, die de volledige sluiting van de fabriek (en dus het einde van de autofabricage in het land) betekende, zorgde voor de genadeslag.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be