Deze informatie is afkomstig van het Internationaal Energie Agentschap (IEA). Deze organisatie voorspelt dat de prijzen van kleine elektrische modellen binnenkort zullen dalen en dat ze zullen kunnen concurreren met de prijzen van auto’s met verbrandingsmotoren. Volgens het IEA zou de daling er snel moeten komen en zou het evenwicht al in 2025 merkbaar zijn, dus binnen slechts 2 jaar.
Het IEA kondigt ook een snelle toename van de wereldwijde verkoop van elektrische auto’s aan. Vanaf dit jaar 2023 zouden die met +35% moeten stijgen tot 14 miljoen stuks. Het marktaandeel van elektrische auto’s in de verkoop van nieuwe auto’s zal naar verwachting stijgen van 4% in 2020 naar 18%.
Een drastische prijsdaling
De toename van het marktaandeel van elektrische auto’s zou hand in hand moeten gaan met een vrij forse prijsdaling. Timar Guel, hoofd van het IEA energietechnologiebeleid, verklaarde aan Automotive News Europe dat “we momenteel een prijspariteit verwachten voor kleine en middelgrote elektrische auto’s in Noord-Amerika en de Europese markten rond het midden van het huidige decennium”.
Aan de andere kant wordt de prijsdaling voor grotere voertuigen (SUV’s, grote berlines, enz.) en voor bedrijfsvoertuigen later verwacht, volgens het IEA niet voor de jaren 2030. Het IEA wijst er echter ook op dat hoewel Europa momenteel de overstap naar elektrische auto’s forceert, maar dat China toch de grootste markt voor deze voertuigen zal blijven. In dit land zou inderdaad meer dan de helft van de batterij-aangedreven auto’s die de komende jaren zullen worden geproduceerd terecht komen.
Advertentie – lees hieronder verder
Aan de andere kant wordt de prijsdaling voor grotere voertuigen (SUV’s, grote berlines, enz.) en voor bedrijfsvoertuigen later verwacht, volgens het IEA niet voor de jaren 2030. Het IEA wijst er echter ook op dat hoewel Europa momenteel de overstap naar elektrische auto’s forceert, maar dat China toch de grootste markt voor deze voertuigen zal blijven. In dit land zou inderdaad meer dan de helft van de batterij-aangedreven auto’s die de komende jaren zullen worden geproduceerd terecht komen.
Verschillen
Het IEA merkt ook op dat momenteel vooral grote elektrische auto’s, zoals SUV’s of limousines, populair zijn: ze vertegenwoordigen meer dan tweederde van de aankopen van elektrische auto’s, zowel in China, de VS als in Europa.
Dit koopgedrag is uiteraard heel anders in vergelijking met de ontwikkelingslanden waar elektrische voertuigen voornamelijk 2 of 3 wielen hebben. Dit is vooral zo in India, waar verwacht wordt dat elektrische registraties meer dan 50% driewielige voertuigen zullen omvatten.
Het IEA voorspelt dat met de overgang naar elektrische auto’s ook de wereldwijde vraag naar olie zal verminderen, waarschijnlijk tot ongeveer 5 miljoen vaten per dag in 2030.
Een elektrische auto voor 10.000 euro?
Het is ook in deze context dat de eerste elektrische auto voor 10.000 euro werd gepresenteerd op het autosalon van Shanghai. Het gaat om de BYD Seagull waarvan de tarieven variëren van 78.800 tot 95.800 yuan, of tussen de 10.000 en 13.000 euro. En het minste wat we kunnen zeggen is dat het goed nieuws is, want het merk heeft al 10.000 bestellingen voor deze auto verzameld.
De BYD Seagull is een stadsvoertuig van 3,78 m lang, dat zich positioneert tussen de Fiat 500e en de Mini Cooper SE. Hij is uitgerust met een 55 kW motor die een topsnelheid van 130 km/u toelaat. Er worden twee batterijen aangeboden die beide in eigen huis geproduceerd worden door BYD: één van 30 kWh die een bereik van 305 km biedt en een andere van 38 kWh met een actieradius van 405 km (volgens de Chinese cyclus die minder veeleisend is dan de onze WLTP).
Zal deze auto hier ook op de markt komen? Ja, want blijkbaar voldoet hij aan de Europese en Amerikaanse criteria. De BYD Seagull situeert zich uiteraard onder de Dolphin (4 m lang) die met een prijs tussen de 15.000 en 18.000 euro ook heel aantrekkelijk lijkt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be