Automarkt

Japanse merken blijven in verbrandingsmotoren geloven

De Japanse constructeurs hebben een iets andere visie op de energietransitie. Als alternatief voor de elektrische aandrijving willen Toyota, Subaru, Mazda, Yamaha en Kawasaki synthetische brandstoffen en waterstof promoten om het aanbod van oplossingen met een beperkte koolstofvoetafdruk te verruimen.

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 17 nov. 2021 | Leestijd: 3 min

Terwijl de auto-industrie bijna volledig focust op batterij-aangedreven elektrische voertuigen, zijn er nog tal van andere oplossingen die zeker in de overgangsfase naar volledig emissieloos rijden valabele en haalbare alternatieven kunnen vormen. Dat is ook de mening van enkele Japanse constructeurs die eveneens heil zien in het gebruik van CO2-neutrale synthetische brandstoffen en waterstof als alternatief voor elektromotoren.

Les marques japonaises croient aux moteurs à combustion

Advertentie – lees hieronder verder

Het gaat om de automerken Toyota, Subaru en Mazda en de motorfietsmerken Yamaha en Kawasaki die de volgende jaren verschillende gezamenlijke projecten zullen uitwerken om deze doelstellingen te realiseren. Deze constructeurs willen de klanten hiermee een ruimere keuze bieden, maar ze zullen tegelijk ook hybride en elektrische aandrijvingen blijven ontwikkelen.

Testen op de racebaan

Les marques japonaises croient aux moteurs à combustion toyota

De hierboven aangehaalde merken zullen in het kader van dit project motoren op waterstof voor twee- en vierwielers ontwikkelen en deelnemen aan races waarbij gebruik gemaakt wordt van waterstofkrachtbronnen en koolstofneutrale brandstoffen. Zo gaan Subaru en Toyota racen met een aangepaste BRZ/GR86 die op deze synthetische brandstoffen loopt en zal er ook een Mazda 1.5 l Skyactiv-D op biodiesel op de circuits verschijnen.

Hiermee is duidelijk dat de Japanners er een breder perspectief buiten de zuiver elektrische aandrijving op na houden dan in Europa het geval is, waar de verbrandingsmotoren in 2035 in de ban gaan zoals het er nu naar uitziet. Wellicht zullen er in de omschakelingsperiode van verbrandingsmotoren naar elektrische aandrijvingen overgangsoplossingen nodig zijn, omdat deze transitie gewoon heel veel tijd in beslag zal nemen.

Tesla-baas Elon Musk wees er in deze context onlangs nog op dat de wereldwijde transitie naar elektrisch rijden gemakkelijk 30 tot 40 jaar in beslag zal nemen en dat hij daarom op korte termijn nog een toekomst weggelegd ziet voor de klassieke verbrandingsmotoren.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon