De bedrijfswagen blijft een onderwerp van discussie in België. Momenteel beschikt 20% van de werknemers over zo’n voertuig, wat een aanzienlijk aantal is. En volgens een onderzoek uit 2022, uitgevoerd door de mobiliteitsfederatie Mobia, willen steeds meer werknemers er een. Zo zouden 7 op de 10 jongeren een bedrijfswagen willen. Een verrassend aantal, aangezien er altijd werd gedacht dat jongeren minder gehecht waren aan de auto en bereid waren andere vervoersmiddelen te gebruiken. Maar dit was ongetwijfeld zonder rekening te houden met de crisis en de algehele inflatie, waardoor het leven steeds duurder wordt. In deze context lijkt een volledig betaalde bedrijfswagen meer dan aantrekkelijk…
Maar is dit systeem wel eerlijk? Want hoewel het deel uitmaakt van de verloning, gaat het uiteraard alleen over een bepaalde categorie werknemers: de bedienden, vaak begrensd tot een bepaald niveau. Werknemers waarderen het dus, net als werkgevers, omdat het hen ook in staat stelt belasting te ontwijken, of in ieder geval minder belast te worden op hun werk dan met een bruto/netto loon.
Een ommekeer?
Maar uit een enquête van La Libre en de RTBF blijkt nu dat bedrijfswagens steeds minder populair zijn. Een kleine meerderheid van de Belgen zou zelfs bedrijfswagens willen afschaffen. Dit zou vooral in Brussel het geval zijn. In Vlaanderen en Wallonië zijn jongeren eerder tegen de afschaffing van bedrijfswagens (meer in Vlaanderen, minder in Wallonië), waarschijnlijk omdat zij dit systeem voordelig vinden. Begrijpelijk.
Advertentie – lees hieronder verder
In het zuiden van het land zouden kiezers van PTB, Défi, Les Engagés en Ecolo het meest de afschaffing van dit voordeel (of beter gezegd: deze vorm van beloning) zijn. In Vlaanderen zouden vooral kiezers van Vooruit en PVDA voor de afschaffing van dit voordeel zijn, wat niet echt verrassend is, aangezien deze partijen ongetwijfeld meer kiezers aantrekken die er geen (of weinig) recht op hebben.
Het percentage werknemers met een bedrijfswagen varieert wel sterk per regio, tussen 15,3 en 23,7% ervan. Het gemiddelde ligt dus rond de 20%.
Dus, voor of tegen bedrijfswagens? Een moeilijke vraag, want historisch gezien heeft de overheid deze oplossing gebruikt om de Belgische auto-industrie te ondersteunen. Vandaag stellen bedrijfswagens bedrijven in staat om belasting op arbeid, die een van de hoogste in Europa is, (een beetje) te ontwijken. En de werknemers die ervan profiteren hebben een goedkoop vervoermiddel (VAA). Voor de regering zijn bedrijfswagens bovendien ook een krachtig instrument geworden voor de overgang naar elektrische auto’s, waardoor ze steeds steviger vasthouden aan hun idee om deze niet te subsidiëren. Behalve in Vlaanderen, waar een premie bestaat… die al op is. En jij, wat vind je ervan?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be