Vorige week hekelde de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula Von der Leyen, dat de wereldmarkt wordt overspoeld met goedkope Chinese auto’s en dat hun prijs kunstmatig laag wordt gehouden door enorme overheidssubsidies. Dit verstoort de markt en dat bevalt de Commissie niet, die deze toestand openlijk verwerpt en oproept tot protectionistische maatregelen. Noteer hierbij ook dat er voor de Europese auto’s die in China worden verkocht eveneens heffingen van kracht zijn.
Markt laten werken
Nu schrikken deze dreigementen volgens veel waarnemers de Chinese constructeurs helemaal niet af. En ook verscheidene Europese merken zijn niet opgezet met deze demarche. Zo verklaarde Mercedes-CEO Ola Källenius aan Automotive News eerder voorstaander te zijn van “een open economisch speelveld zonder belemmeringen, ook niet voor Chinese automerken”. De Duitse topman met Zweedse roots roept op tot “een eerlijke strijd, want open markten zorgen voor groei en creëren rijkdom in onze sterk verweven mondiale economie. Daarom is het beter de markt gewoon open te laten en de verschillende partijen deze strijd onderling te laten uitvechten.”
Ola Källenius pleit hiermee duidelijk voor een volledig vrijemarkteconomie, maar er mag niet vergeten worden dat Mercedes ook nauwe banden heeft met China en die liefst niet wil verstoren. Het Duitse concern heeft namelijk grote belangen in dit land via Smart, waarvan het voor de helft eigenaar is samen met Geely. En bovendien is China voor Mercedes intussen de grootste afzetmarkt geworden. Het is dus vanuit het standpunt van Mercedes niet echt aangewezen om zijn Chinese partners voor het hoofd te stoten. Daarnaast zouden de eigen auto’s van Smart extra belast worden als ze hier verkocht worden.
Advertentie – lees hieronder verder
Ook afhankelijk van toeleveranciers
Deze gevoeligheden verklaren natuurlijk de terughoudendheid van de Mercedes-topman, die er eveneens op wijst dat China een belangrijke rol speelt in de toeleveranciersketen in de autosector. En als die stokt, krijg je problemen, zoals we zagen tijdens de periode in en na de coronapandemie, waarvan we de nasleep nog steeds voelen. “Je kan de huidige autosector niet meer eenvoudig onderverdelen in afzonderlijke regio’s die los van elkaar staan. Europese, Aziatische en Amerikaanse fabrikanten en toeleveranciers werken intens met elkaar, dat kan je gewoon niet negeren of blokkeren, dat is de huidige realiteit”, verklaarde Ola Källenius nog.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be