Waarom een nieuwe auto binnenkort (veel) duurder zal worden

Het tijdperk van budgetvriendelijke Europese auto’s is voorbij. De opkomst van electrificatie drijft de prijzen namelijk aanzienlijk op én zou ook een negatieve invloed hebben op de winst van de fabrikanten. Dit is wat uit een studie van Bolero bevestigt.

Waarom een nieuwe auto binnenkort (veel) duurder zal worden

Een elektrische auto kost tegenwoordig ongeveer 10.000 euro meer dan een gelijkwaardig benzinemodel, vanwege de kosten (van onder andere de materialen) die nodig zijn om batterijen te maken. Dat schoentje wringt bij kleine auto’s waarvan de klanten verwachten dat ze goedkoop zijn. Sommige nieuwe modellen uit die categorie flirten nu al met een prijsvork in de buurt van 30.000 euro…

Bepaalde analisten voorspellen dat benzinewagens uiteindelijk duurder zullen worden dan elektrische. Daar zit de Europese regelgeving voor iets tussen, die vanaf volgend jaar een gemiddelde van 95 g/km CO²-uitstoot oplegt voor elk “gamma”. Hierdoor zullen constructeurs ertoe worden aangezet om elektrische voertuigen te promoten en op een eerder kunstmatige manier het prijsverschil tussen de twee motortypes te verlagen, vooral als er geen andere stimulansen gelden, zoals aankoop- of slooppremies.

Luxemarkt minder getroffen

KBC Asset Management heeft een studie uitgevoerd naar de mogelijke impact op vier grote Europese fabrikanten: Peugeot, Volkswagen, Daimler (Mercedes) en BMW. De Fransen zouden het meest getroffen worden, omdat het overgrote deel van hun verkoop in Europa plaatsvindt en in populaire segmenten waar de prijs een belangrijke koopfactor is. BMW en Daimler zouden het om dezelfde redenen veel beter doen, want hogere kosten kan je nu eenmaal veel gemakkelijker doorrekenen aan klanten in luxesegmenten. Volkswagen speelt van zijn kant verschillende handen (luxe met Porsche, Audi, Bentley en Lamborghini en massamodellen met VW, Seat, Skoda) en dat zou voor relatief stabiele resultaten moeten zorgen, mede dankzij een uitstekende aanwezigheid in China. In het onderzoek wordt ook gespecificeerd dat een fabrikant als Toyota slechts weinig gevolgen zou ondervinden van het geringe aandeel (10%) van zijn verkoop in Europa.

Dit is “de meest winstgevende auto ter wereld”