Het merk Dacia, gelanceerd in 2005 en bedacht door Louis Schweitzer, heeft zich op slechts een paar jaar tijd gevestigd als nieuw commercieel model. Dit toont aan dat het publiek behoefte had aan een meer toegankelijk en rationeel model. Dankzij dit succes is Dacia blijven groeien, wat het merk toeliet om haar auto’s te blijven verbeteren en steeds meer aandacht te besteden aan het uiterlijk van models, zelfs als dit meer kostte. Het publiek volgde het merk hierin, en omdat geen enkele andere autofabrikant zich op dit terrein waagde, kreeg Dacia – en dus Renault – vrij spel. Verschillende geruchten deden de ronde: van de terugkeer van Wartburg bij Volkswagen als goedkope optie, tot de transformatie van Citroën tot een budgetmerk. Maar er is niets gebeurd.
Vandaag is de situatie anders, omdat de komst van Chinese fabrikanten, zoals verwacht, de kaarten zal herschikken, hoewel ze zichzelf niet willen positioneren als budgetmerken. Er is dus ruimte voor samenwerking. En dat is precies wat Stellantis van plan lijkt te zijn, via een samenwerking met Leapmotor (overname van 21% van de aandelen eind 2023 voor 1,5 miljard dollar en bezit van 51% van de aandelen in de joint venture). Hierdoor zal Leapmotor de allereerste Chinese autofabrikant worden die auto’s op het Europese vasteland produceert.
Duidelijke low cost-positionering
Deze joint venture heeft slechts één doel: een reeks voertuigen aanbieden waarvan de prijs-kwaliteitverhouding vergelijkbaar is met die van Dacia. En het gaat snel, want Leapmotor is van plan om zijn auto’s via Stellantis-dealers in heel Europa te distribueren.
Advertentie – lees hieronder verder
Vanaf dit najaar zal het T03-model de concurrentie met de Dacia Spring aangaan, terwijl er eind dit jaar ook een tweede model zal verschijnen, de volledig elektrische SUV C10 (er is ook een PHEV-versie). Deze heeft het technische voordeel van een CtoC-platform (Cell-to-Chassis) dat het gewicht van het voertuig vermindert. Opmerkelijk is ook dat deze SUV een 800V-architectuur heeft, die het mogelijk maakt om snel op te laden. De prijzen van deze modellen? 13.000 euro voor de T03 en 20.000 euro (16.500 voor de PHEV-versie) voor de SUV C10. In Europa zullen de prijzen uiteraard hoger liggen, maar Stellantis heeft zeker de middelen om deze stijging te beperken en niet zoals andere Chinese fabrikanten hun prijzen in Europa te verdubbelen of verdrievoudigen.
Het blijft wel de vraag hoe Stellantis de kosten zal beperken, aangezien Leapmotor zijn voertuigen in een Poolse fabriek van de groep zal assembleren. Maar dit zal misschien niet het geval zijn, want de T03 zou bijvoorbeeld gebouwd kunnen worden met geïmporteerde kits uit China. Dit zou de behoefte aan Europese arbeidskrachten beperken, maar nog niets is definitief. Op lange termijn zou Stellantis ook zijn Italiaanse fabrieken kunnen gebruiken om de Chinese concurrentie aan te gaan, terwijl ze ook kunnen profiteren van de aanwezigheid van Leapmotor in Azië en dus aanwezig te zijn op de grootste automarkt ter wereld. De “deal” zou dus in beide richtingen werken. Wordt vervolgd…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be