Chinese auto’s zijn goedkoop en dat maakt ze zo succesvol. Deze sterke concurrerentiepositie baart al langer zorgen, niet alleen bij westerse constructeurs die niet meekunnen. Ook de Europese en Amerikaanse autoriteiten maken zich zorgen over de golf van Chinese auto’s – vooral elektrische auto’s – die Europese en Amerikaanse fabrikanten volledig kan vernietigen.
De Chinese auto’s (elektrisch, hybride of met verbrandingsmotor) zijn nu al goedkoper. Maar volgens een onderzoek van journalisten van persbureau Reuters kunnen ze nog veel in prijs zakken. Zo blijkt dat BYD twee tot drie keer meer aanrekent op zijn exportmarkten dan op zijn thuismarkt. Hoe is dit mogelijk?
Doordacht systeem?
Reuters geeft het voorbeeld van de BYD Atto 3, die in China verkocht wordt voor het equivalent van 17.980 euro, terwijl hetzelfde model in Duitsland 39.900 euro kost. Hetzelfde geldt voor de BYD Dolphin, die in China 15.400 euro kost, maar in Europa 35.000 euro. Het onderzoek, uitgevoerd op de vijf belangrijkste exportmarkten van BYD (Duitsland, Brazilië, Israël, Australië en Thailand), toont dat de verschillen oplopen van 81% tot 178%. Nog opvallender: hoewel deze prijzen twee tot drie keer hoger liggen, blijven de Chinese modellen toch concurrerentieel tegenover hun westerse rivalen. Ter vergelijking: de Tesla Model 3 van Chinese makelij kost in Duitsland ‘slechts’ 37% meer dan in China.
Advertentie – lees hieronder verder
Prijsverschillen tussen verschillende markten zijn gebruikelijk, maar zulke gigantische verschillen zijn ongezien. Er is een verklaring voor: de Chinese autoconstructeurs voeren een genadeloze prijzenoorlog op hun thuismarkt, waardoor hun marges daar vrijwel nihil zijn. Door de prijzen op buitenlandse markten net onder die van traditionele (of westerse) merken te leggen, kunnen ze hun verliezen beperken en op het einde van de rit zelfs winst maken. Uiteindelijk zijn het de Europese en Amerikaanse automobilisten die betalen voor de auto’s van Chinese automobilisten.
Volledige controle en subsidies
Deze bizarre situatie toont hoezeer de Chinese auto-industrie overheerst en voorloopt op haar westerse rivalen. Chinese fabrikanten zijn erin geslaagd om drastisch te snijden in de kosten, van grondstoffen tot batterijen, productielocaties en arbeid, legt Reuters uit. Bovendien blijft de Chinese overheid haar autobouwers zwaar subsidiëren om hun export te ondersteunen, omdat de binnenlandse markt niet langer voldoende winstgevend is.
BYD heeft niet gereageerd op het verzoek van Reuters om commentaar, maar het bedrijf denkt er niet anders over: in maart vertelde de CEO van BYD nog aan investeerders dat de export zou helpen om de winstgevendheid dit jaar te consolideren. We geloven hem op zijn woord.
Zinloze douanerechten
Wat kan Europa doen? De douanerechten verhogen? Eerlijk gezegd heeft dat geen zin, want de Chinese fabrikanten zullen de prijzen van hun auto’s dan iets verlagen om concurrentieel te blijven. Sterker nog, ze zijn van plan om de lat nog hoger te leggen met de introductie van topmodellen (en -merken) die de gevestigde westerse merken nog meer onder druk zullen zetten.
Door relatief hoge prijzen te handhaven op exportmarkten kunnen Chinese merken hun merkimago en reputatie vestigen en hoge prijzen handhaven op de tweedehandsmarkt. Het is dan ook begrijpelijk dat westerse constructeurs geen andere keuze zien dan hun krachten te bundelen met lokale fabrikanten om te kunnen concurreren op de Chinese markt, die intussen de grootste automarkt ter wereld is.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be