Automarkt

Studie: België is vierde meest mature markt wereldwijd voor elektrische wagens

Met een vierde plaats wereldwijd in de Ayvens-ranking voor de maturiteit van elektrische voertuigen is België een belangrijke speler in elektromobiliteit. Maar achter dit mooie resultaat schuilen sterke regionale verschillen én grote uitdagingen, zoals de laadinfrastructuur.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 8 sep. 2024 | Leestijd: 4 min

Verrassing: België is erin geslaagd om naar de vierde plaats te klimmen op de wereldranglijst voor de maturiteit van elektrische voertuigen, volgens een studie van Ayvens. Dat is het moederbedrijf van ALD Automotive – LeasePlan, de grootste leasingmaatschappij van de wereld. Deze ranglijst, gebaseerd op een analyse van 3,4 miljoen wagens in 47 landen, beoordeelt de maturiteit van de markten aan de hand van zes belangrijke criteria: de acceptatie van elektrische voertuigen, de laadinfrastructuur, de fiscaliteit, het modellenaanbod, de total cost of ownership (TCO) en de milieu-impact. Met een totaalscore van 70/100 staat België samen met Luxemburg op de vierde plaats, net na Noorwegen, Nederland en Finland.

Maar hoe heeft België dit resultaat bereikt? Dit ‘succes’ is deels te danken aan de gunstige fiscaliteit voor elektrische wagens, toch voor bedrijven en professionals. Volgens Ayvens hebben deze fiscale maatregelen de overstap naar elektrische auto’s versneld en het land gepositioneerd als een drijvende kracht achter de elektrificatie in Europa. De studie toont echter ook aan dat deze vierde positie genuanceerd moet worden door grote verschillen tussen de gewesten: Vlaanderen en Brussel presteren beter dan Wallonië, dat nog altijd achterblijft.

Advertentie – lees hieronder verder

Tesla-Model-3-Red-Featured

Kostprijs per kilometer, een belangrijk voordeel

Een van de belangrijkste factoren achter het succes van België zijn de competitieve gebruikskosten van elektrische voertuigen. De gemiddelde kostprijs per kilometer van een elektrisch voertuig bedraagt 0,37 euro, lager dan die van auto’s met een verbrandingsmotor, die naar schatting 0,40 euro kosten per kilometer. Deze berekening houdt rekening met een gebruiksperiode van 48 maanden en 120.000 km. Er is dus een aanzienlijk financieel voordeel voor Belgische bedrijven en particulieren. Maar laten we niet vergeten dat deze periode van 48 maanden vooral van toepassing is op leasing. Particulieren houden hun auto steeds langer, waardoor de kostprijs nog verder daalt.

Daarnaast benadrukt Ayvens de diversiteit van elektrische voertuigen die beschikbaar zijn in België, wat ons land nog competitiever maakt. Met een aanbod van 167 elektrische automodellen overtreft België Noorwegen (154 modellen) en Finland (119 modellen), en staat het op de tweede plaats, na Nederland met 168 modellen. Door deze ruime keuze kunnen consumenten auto’s vinden die passen bij hun behoeften en budget.

2149530105

Laadinfrastructuur blijft moeilijk

Ondanks deze positieve resultaten blijft de ontwikkeling van de laadinfrastructuur een grote uitdaging voor België. Met een score van 10/20 op dit vlak ligt ons land ver achter op de Europese buren. Vlaanderen en Brussel boeken bemoedigende vooruitgang, maar Wallonië blijft achter, wat ook de groei van elektrische auto’s in deze regio belemmert (samen met de hoge verkoopprijzen).

De Belgische regering heeft wel initiatieven aangekondigd om de komende twee jaar 2.500 nieuwe laadpunten te installeren, er is dus perspectief op verbetering. Voor Johan Portier, Managing Director van ALD Automotive – LeasePlan België, is deze ontwikkeling essentieel om het tempo van de elektrificatie hoog te houden. Hij benadrukt dat “de laadinfrastructuur gelijke tred moet houden met de snelle ontwikkeling van het elektrische wagenpark” om hun groeiende acceptatiegraad te ondersteunen.

En de Europese leiders?

Bovenaan de ranglijst hebben Noorwegen en Nederland volgens Ayvens een aanzienlijke voorsprong qua laadinfrastructuur, waardoor ze respectievelijk 17/20 en 15/20 scoren. Deze landen, die vaak als voorbeeld gezien worden, hebben een omgeving gecreëerd die bevorderlijk is voor de groei van elektrische auto’s, zowel qua vraag als aanbod. Als België met deze koplopers wil concurreren, moeten het overheidsbeleid en de ontwikkeling van de infrastructuur een tandje bijsteken.

De vierde positie van België is een mooie prestatie. Maar wellicht is de barometer van Ayvens ook bedoeld als marketinginstrument op het moment dat een regering gevormd wordt in België en sommige partijen vinden dat de bedrijfswagen een te groot voorrecht is. Zo’n opsteker spreekt politici misschien wel aan en kan hen beïnvloeden om door te gaan met het huidige beleid. Daar hebben Ayvens en zijn dochterbedrijven ongetwijfeld veel baat bij…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon