Een paar jaar geleden was Tesla nog onbeduidend, maar in zeer korte tijd heeft het merk zijn adelbrieven verworven. Deze steile opgang heeft het Californische bedrijf (waarvan het hoofdkantoor binnenkort om fiscale redenen naar Texas wordt verplaatst) vooral te danken aan de vastberadenheid – of koppigheid – van zijn CEO, Elon Musk, die altijd de elektrische technologie heeft gesteund.
Vandaag is het duidelijk dat Tesla een referentie is op vlak van de elektrische auto, zowel wat de prestaties als de autonomie, het laadbeheer of de laadinfrastructuur (Superchargers) betreft. Dat geldt ook voor bepaalde boordtechnologie, zoals de connectiviteit (de auto is constant verbonden, en dit vanaf het begin) of het enorme bedieningsscherm dat al veel navolging kreeg.
Toch geen premium
Ondanks dit succes, blijft het merk toch zijn tegenstanders hebben, waaronder duidelijk Olivier Zipse, de CEO van BMW, die niet aarzelt om Tesla openlijk te bekritiseren. De man verklaarde in een interview met de Duitse krant Handelsblatt namelijk dat “Tesla niet echt deel uitmaakt van het premiumsegment”.
Advertentie – lees hieronder verder
Olivier Zipse ging zelfs nog verder door uit te leggen dat het merk zijn succes niet langer te danken had aan de kwaliteit van zijn auto’s, maar eerder aan de democratische prijzen die het hanteert. Het is duidelijk dat de sterke man van BMW beweert dat Tesla dankzij kortingen telkens is kunnen groeien.
“Tesla maakt niet echt deel uit van het topsegment. Ze groeien enkel heel sterk via prijsverlagingen. Dat zouden we niet doen, want we willen ons onderscheiden door onze standaard van kwaliteit en betrouwbaarheid. We hebben duidelijk verschillende ambities op vlak van klanttevredenheid,” vertelde Zipse aan de journalisten.
Dit standpunt is nogal verrassend van de CEO van een merk dat uiteindelijk vrij weinig heeft gedaan voor de ontluiking van de elektrische markt. Olivier Zipse beweert ook dat BMW auto’s van betere kwaliteit zal aanbieden dan Tesla, die ook betrouwbaarder zullen zijn en die tegen aantrekkelijkere prijzen zullen worden aangeboden.
Dit is natuurlijk een zeer competitieve visie. Het klopt dat Tesla-eigenaars vaak hebben geklaagd over de kwaliteit van de kunststoffen of de interieurassemblage van hun model, maar minder vaak over de betrouwbaarheid, althans voor zover wij weten.
Zeker, sommige auto’s schoten in brand, maar dit gebeurt net zo goed met modellen met verbrandingsmotoren en ook met BMW’s … Naar onze mening moeten we daarom kritisch zijn en met een ruime blik naar de realiteit kijken.
Tesla bijhalen
De ambitie van BMW is natuurlijk Tesla te overtreffen. Dit is waarschijnlijk de droom van alle fabrikanten op dit moment. En dat ogenblik zal er zeker komen, want hun ervaring stelt hen in staat om sneller modellen te ontwikkelen en die ook goedkoper te produceren. Tesla is nog steeds een nichefabrikant met vandaag vier producten in de catalogus (Model 3, Y, X en S). BMW heeft de i3 en heeft zojuist ook de iX3 en de i4 gelanceerd. En dan komt de grote iX eraan, naast de i5 die nog in ontwikkeling is. Moet Tesla bevreesd zijn? We zullen zien hoe Elon Musk reageert.
Maar voorlopig hoeft Tesla zich nog geen zorgen te maken: volgens JATO Dynamics is de bestverkochte auto in september 2021 in Europa geen model met een verbrandingsmotor. Het was de Tesla Model 3 die het duo Clio-Sandero versloeg. Hoe dan ook, tussen BMW en Tesla is de oorlog verklaard.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be