Is een plug-in hybride het ideale compromis? Velen denken van wel, omdat deze voertuigen emissievrij rijden en tegelijkertijd lange afstanden kunnen afleggen dankzij hun verbrandingsmotor. In deze (soms moeilijke) overgangsperiode kan dit een goede tussenoplossing zijn.
Plug-in hybrides worden vandaag steeds efficiënter en kunnen lange afstanden afleggen in elektrische modus. Tien jaar geleden konden PHEV-modellen nauwelijks 20 km afleggen met hun batterij. Nu is dat veranderd. De vooruitgang op vlak van batterijchemie en de introductie van batterijen met grotere capaciteit maken het nu mogelijk om langere afstanden af te leggen. Hier is een lijst van de best presterende SUV’s, die nu goed zijn voor bijna 50% van de wereldwijde verkoop.
1. Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
De Toyota RAV4 is een van de best verkochte modellen ter wereld. Het is (nog) niet het geval bij ons, maar dat weerhoudt dit voertuig er niet van om uit te blinken, vooral in zijn oplaadbare versie met een batterij van 18 kWh. De auto weegt veel (2 ton), maar houdt zijn verbruik goed onder controle met enige voorzorgsmaatregelen. Volgens Motor1 kan de RAV4 tot 67 km afleggen in gemengde omstandigheden (dezelfde omstandigheden als voor de andere voorgestelde auto’s in dit artikel) op één enkele lading. Sommigen zullen ongetwijfeld nog beter presteren (ook bij de andere voertuigen), maar dat blijft de uitzondering.
Advertentie – lees hieronder verder
2. Mitsubishi Outlander PHEV
Sommige kenners zullen al glimlachen: Mitsubishi wordt niet meer in België verkocht. Maar wel nog in Frankrijk of Nederland, dus we konden dit performant model niet negeren. Deze komt eind dit jaar terug in een nieuwe versie die tot 7 personen kan vervoeren. Hij is al te koop in de VS, waar de eerste tests vandaan komen. De batterijcapaciteit is nu 20 kWh (vroeger 15 kWh), maar de elektrische actieradius zou slechts 61 km zijn. In werkelijkheid doet de Outlander het beter met een autonomie van 66 km, volgens Motor1.
3. Lexus NX 450H+
Het luxemerk van Toyota is nog steeds niet overal verkrijgbaar in Europa, maar het onderscheidt zich toch van de rest. Dat is het geval van de NX SUV en zijn oplaadbare 450H+ versie, met een batterijcapaciteit van 18 kWh. Geen verrassing als we weten dat hij over dezelfde technologie beschikt als de RAV4. In gemengde verkeersomstandigheden heeft de auto een actieradius van 59 km, wat behoorlijk comfortabel is.
4. Volvo XC60 T8 Recharge
De XC60 plug-in hybride is gebouwd op dezelfde technische basis als de S60 sedan, en levert indrukwekkende prestaties (407 pk), met een acceleratie van 0-100 km/u op 5,5 s, wat echt snel is voor een SUV. De batterij is niet enorm (11,6 kWh), maar het energiebeheer lijkt efficiënt, waardoor de XC60 tot 56 km kan afleggen in elektrische modus.
5. Kia Sportage Plug-in Hybrid
De recent Kia Sportage werd onlangs vernieuwd en is uitgerust met een batterij van 13,8 kWh. Kia claimt een theoretische elektrische actieradius van 70 km aan, wat comfortabel lijkt. Maar is dat echt zo? Niet helemaal volgens Motor1, die een bereik van 54 km aflegde op één lading. Dat is niet slecht als je bedenkt dat de batterij kleiner is dan die van bijvoorbeeld Toyota. De Hyundai Tucson, de tweelingbroer van de Sportage, heeft een vergelijkbare autonomie van 53 km.
Hoewel de elektrische actieradius van plug-in hybrides steeds comfortabeler wordt, is dit steeds minder het geval voor de verbrandingsmotor. En daar is een goed reden voor: de ruimte die de accu inneemt, gaat ten koste van de brandstoftank. Weinig modellen bieden nu nog meer dan 35 liter brandstof aan. En dat blijft een handicap, ondanks het feit dat tanken nu nog maar 3 minuten duurt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be