De overgang naar de elektrische auto wordt ingezet in vele ontwikkelde landen die de middelen hebben om deze ommekeer te maken. Terwijl er in 2011 slechts 55.000 elektrische auto’s werden verkocht, is dit volume volgens gegevens van het Internationaal Energie Agentschap (IEA) gestegen tot meer dan 7 miljoen in 2021. Wat een groei van 89% betekent.
Hoewel het groeitempo indrukwekkend is, valt het natuurlijk te relativeren, want de elektrische auto stond destijds nog in de kinderschoenen. Maar toch is de oefening interessant, omdat het ook de verdeling van de elektrische auto’s volgens de verschillende markten onthult.
China op kop
Zoals te verwachten valt, voeren noch Europa noch de Verenigde Staten de markt voor elektrische auto’s aan, maar China dat meer dan 50% van de vraag absorbeert (3,5 miljoen EV’s vorig jaar op het totaal van 7 miljoen eenheden). We weten dat dit land de transitie sterk stimuleert, vooral sinds 2015.
Advertentie – lees hieronder verder
Tegenwoordig zijn Chinese constructeurs legio in het elektrische segment en bereikt het aanbod 300 verschillende modellen. China blijft daarmee het zwaargewicht in de 100% elektrische autosector, zozeer zelfs dat fabrikant BYD Tesla in productievolume heeft onttroond.
Na China onderscheidt Duitsland zich met bijna 700.000 verkochte elektrische auto’s in 2021. De Verenigde Staten staan op de 3e plaats met 630.000 verkochte elektrische auto’s vorig jaar, wat eigenlijk weinig is omdat de Amerikaanse bevolking 350 miljoen individuen telt, tegenover 85 miljoen in Duitsland.
We noteren ook de verrassende (maar bekende) plaats van Noorwegen met 154.000 verkochte auto’s, terwijl het land slechts 5,3 miljoen inwoners heeft. In termen van penetratie en populariteit is Noorwegen een wereldwijd voorbeeld met meer dan 83% van het EV-marktaandeel in de verkoop van nieuwe auto’s.
Tesla is referentie
Hoewel Chinese constructeurs het leeuwendeel voor hun rekening nemen, voeren zij niet de verkopen aan. Want tot op heden heeft Tesla 40% van de elektrische auto’s wereldwijd in omloop verkocht. En het gaat maar door: in 2021 was 50% van de EV’s een Tesla en in de eerste helft van 2022 zelfs 75%… Als we enkel kijken naar het Europese continent, wint Volkswagen, maar het Duitse merk wordt op de voet gevolgd door de Stellantis Groep, die de markt volledig wil inpalmen, en dan pas Tesla.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be