De energietransitie is in Europa volop aan de gang. En dat betekent uiteraard ook dat de auto-industrie momenteel grote inspanningen moet leveren om haar gamma aan te passen aan deze nieuwe context door de klassieke modellen met een verbrandingsmotor te vervangen door 100% elektrische wagens met een batterij. De eerste resultaten zijn daarvan intussen zichtbaar. Want terwijl tot voor kort de markt van elektrische auto’s werd beheerst door ‘gespecialiseerde’ merken, zoals Tesla en Polestar, raakt nu ook het gamma van de algemene automerken meer en meer geëlektrificeerd.
Uit de recentste cijfers van Dataforce over de eerste helft van 2022 blijkt dat de Volkswagen Groep (VW, Audi, Skoda, enz.) nog steeds de verkopen van EV’s aanvoert op de Europese markt met 116.307 geleverde exemplaren. Dat is geen echte verrassing gezien het sterke aanbod van het Duitse concern. Opmerkelijker is de opgang van de Stellantis Groep, die nu de tweede plaats inneemt met een verkoop van 105.413 EV’s en daarmee gezwind over Tesla (78.277) springt in de ranking.
Elektrificatiestrategie van Stellantis
Deze cijfers bevestigen de ambitieuze elektrificatiestrategie van Stellantis CEO Carlos Tavares, die tegen 2030 een volledig geëlektrificeerd gamma wil aanbieden om de autogroep tegen 2038 helemaal CO2-neutraal te laten functioneren. Intussen breidt de portfolio aan modellen met een elektrische aandrijving zich gestaag uit over de merken Citroën, Peugeot, DS, Opel, Fiat en Jeep, met steeds sterkere verkoopresultaten als gevolg.
Advertentie – lees hieronder verder
Vooral de Fiat 500e scoort goed en was in het tweede kwartaal van 2022 zelfs de bestverkochte elektrische wagen in Europa, terwijl dit model in dezelfde periode ook de tabellen aanvoerde in Duitsland en Italië. Op Europees niveau was het trouwens de eerste keer sinds eind 2020 dat Tesla die eer aan een ander merk moest laten.
Daarnaast doen de andere elektrische modellen van Stellantis het eveneens goed in hun segmenten. Zo was de Peugeot e-208 bijvoorbeeld de bestverkochte EV in Frankrijk gedurende de eerste zes maanden van dit jaar, terwijl in het segment van elektrische bestelwagens en ludospaces de Citroën ë-Berlingo en de Opel Combo-e eveneens een sterk debuut maken.
Sterke comeback van Tesla
Dat zijn de eerste veelbelovende cijfers die een aanzet zijn voor de ambities van Tavares om op termijn de Europese markt van elektrische wagens te beheersen. Dat zou wel eens aardig kunnen lukken, al maakt analist Matthias Schmidt daar wel de bedenking bij dat Tesla momenteel een serieuze dip doormaakt ten gevolge van enkel nieuwe lockdowns in China waar de Model 3 en Model Y voor Europa worden geproduceerd, terwijl ook de Gigafactory in Berlijn een moeilijke opstart kende.
Daarom voorspelt Schmidt “een waanzinnige comeback van Tesla in het najaar van 2022 als de lockdowns voor corona in China weer zijn opgeheven, de productie in de fabriek in Berlijn op volle toeren draait en de leveringsproblemen van halfgeleiders stilaan opgelost raken”. Hij schat dat Tesla in de tweede helft van dit jaar alsnog 200.000 voertuigen in Europa zal kunnen leveren.
Dat betekent dat de strijd op de Europese markt van elektrische auto’s volledig kan losbarsten. Volkswagen kan doorgaan op zijn elan en zal op zijn beurt nog tal van nieuwe elektrische modellen lanceren. Stellantis gaat zijn offensief nog verder opvoeren. En Tesla zal er natuurlijk alles aan doen om zijn moeilijke periode bovenop te komen om zo de gedane recente investeringen snel te laten renderen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be