ICCT (International Council on Clean Transportation) is een NGO die onafhankelijk onderzoeken en technische en wetenschappelijke analyses biedt aan regelgevers, beleidsmakers, onderzoekers en iedereen die werkt aan het ondersteunen en ontwikkelen van een duurzaam transportbeleid over de hele wereld.
Dit nieuwe onderzoek richtte zich op elektrische auto’s en meer specifiek op de fabrikanten die het meest geavanceerd zijn op dit gebied, evenals degenen die het meest achterop lopen.
Het doel van het onderzoek was om een ranglijst voor consumenten op te stellen die het mogelijk maakt om te bepalen of een merk al dan niet goed presteert voor zijn elektrische modellen.
Om die samen te stellen, verzamelde de ICCT gegevens zoals het aandeel van elektrische auto’s dat binnen hun gamma werd verkocht, de omvang van het aanbod van elektrische modellen, het verbruik van deze elektrische auto’s, het maximale laadvermogen van hun batterijen, hun autonomie, het gebruik van hernieuwbare energie tijdens de productiefase, het aandeel van gerecycleerde materialen in de batterijen, hun mate van recycleerbaarheid en enkele financiële parameters.
Advertentie – lees hieronder verder
Wie staat er op het podium?
Uit de analyse van de data komt naar voren dat het merk Tesla wint voor alle anderen met een score van 83%. Het is evenmin verwonderlijk dat een Chinese fabrikant de tweede plaats inneemt: BYD (73%). BMW staat op de 3e plaats. Maar noteer hierbij dat er een aanzienlijke kloof is tussen de derde (met een score van slechts 56%) en de eerste twee in het klassement. Dat betekent dus dat er nog een lange weg te gaan is voor de Duitsers.
Idem voor de volgende merken: Volkswagen, dat zich sinds de Dieselgate meer richt op de elektrische auto, krijgt slechts 53% (4e) en Stellantis 50% (5e). Verder staat Geely op de 6e plaats met 48% en Renault op de 7e plaats met 47%, terwijl dit merk nochtans sinds het begin van de jaren 2000 een elektrisch gamma heeft onder het Carlos Ghosn-tijdperk. Mercedes wordt ook beschouwd als een merk in transitie (8e met 45%), net als de machtige Kia–Hyundai groep (13e met 38%).
Wie zijn de verliezers?
Onderaan de ranglijst vinden we de fabrikanten die het minst ver gevorderd zijn in de overgang naar de elektrische auto, waaronder ook ‘s werelds grootste constructeur Toyota! Het Japanse merk krijgt slechts 30%, wat wordt verklaard door zijn strategie om hybride auto’s boven 100% elektrische te verkiezen.
Onderaan de ranglijst vinden we dus bijna alle Japanse fabrikanten, wat de specifieke mindset en aanpak van de Japanse auto-industrie bevestigt: Honda (28%), Nissan (27%), Mazda (10%) en de rode lantaarn Suzuki (0%). Wel wordt verwacht dat deze ranglijst de komende maanden en jaren snel zal evolueren, omdat Japanse fabrikanten momenteel alles in het werk stellen om hun achterstand in te halen…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be