Automarkt

Wat zijn de groenste auto’s op de markt?

Volgens Green NCAP moet een ‘groene auto’ eerst en vooral elektrisch zijn. Hybride en thermische modellen hinken daarom ver achterop wat hun koolstofvoetafdruk betreft.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 14 jun. 2023 | Leestijd: 4 min

Europa forceert volop de doorbraak van de elektrische auto. De overheden hebben besloten dat er vanaf 2035 geen auto’s met verbrandingsmotoren meer verkocht mogen worden, tenzij er een akkoord wordt bereikt over koolstofneutrale synthetische brandstoffen. In het collectieve bewustzijn is deze transitie al ingezet, want in België is de verkoop van geëlektrificeerde, plug-in hybride en 100% elektrische wagens de voorbije maanden geëxplodeerd. Een fenomeen dat natuurlijk wordt versterkt door de voorwaarden van fiscale aftrekbaarheid voor bedrijfswagens.

In het eerste kwartaal van 2023 bedroeg het aandeel elektrische wagens in België 15,8%, tegenover bijna 10% vorig jaar. Modellen met verbrandingsmotoren blijven dalen en vertegenwoordigen ‘slechts’ 58,6% van het huidige wagenpark tegenover 85% in 2020. Volgens FEBIAC zijn 4 van de 10 nieuw verkochte auto’s nu geëlektrificeerd, d.w.z. aansluitbaar op het net (plug-in hybrides of 100% elektrische modellen).

Advertentie – lees hieronder verder

Wat is een groene auto?

Maar voordat je de stap zet om over te schakelen naar een groene auto, is het ook noodzakelijk om de vraag te stellen wat dit juist betekent? Is het een elektrische auto? Of een hybride met een kleinere batterij? Of is het eerder een thermische auto, die tijdens de bouwfase minder grondstoffen en energie verbruikt? Het antwoord op deze vragen wordt gegeven door Green NCAP, een onafhankelijke entiteit die auto’s over hun hele levenscyclus evalueert.

Deze organisatie publiceert informatie over 101 thermische, hybride en elektrische auto’s, die nauwkeurig worden geklasseerd op basis van hun levenscyclus. Om deze rangschikking op te stellen werden drie criteria gebruikt: uitstoot van deeltjes, de energie-efficiëntie van het model en de uitstoot van broeikasgassen (CO2). 

Best elektrisch

De ranglijst is duidelijk: elektrische auto’s zijn het groenst, want de eerste 16 plaatsen worden allemaal ingenomen door auto’s op batterijen. Sterker nog: de Fiat 500e, de Renault Zoé en de Hyundai Kona hebben zelfs een score van 100% (of 300 punten op 300). Ze zijn dus perfect. Of toch bijna.

kona-electric-01

De eerste niet-elektrische auto is ook… elektrisch, maar hij laadt op met waterstof (Hyundai Neo met 273 punten). De eerste hybride is de Toyota Prius (213 punten) gevolgd door de Yaris Hybrid (196 punten).

california-hp-3 - copie

De eerste niet-elektrische auto is ook… elektrisch, maar hij laadt op met waterstof (Hyundai Neo met 273 punten). De eerste hybride is de Toyota Prius (213 punten) gevolgd door de Yaris Hybrid (196 punten). 

De thermische wagens zijn vrij logisch ver weggezakt in de ranglijst. De Skoda Octavia 2.0 TDI (en geen benzine dus die meer CO2 uitstoot) staat op de 21e positie (wat niet zo slecht is) met een resultaat van 190 punten op 300. Andere auto’s doen het veel slechter, zoals de Genesis GV70, die slechts… 41 punten van de 300 haalt. Noteer dat de Volkswagen California, die verondersteld wordt lang mee te gaan en in de natuur te reizen, ook zwaar wordt gesanctioneerd: 62/300.  Twijfel je over de voetafdruk van je volgende voertuig? Ga dan naar https://www.greenncap.com/ 

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon