Met zijn GS300h en 450h is Lexus de enige constructeur die een premium berline enkel met hybride aandrijvingen aanbiedt. Een technische keuze die afwijkt van de drie Duitse premiummerken, Audi, BMW en Mercedes en hun dieselberlines. Voor de GS300h doet Lexus beroep op een concept dat een elektromotor en een viercilinderbenzine combineert, terwijl de GS450h rekent op de meerwaarde van een zespitter om een surplus aan prestaties en karakter te verzekeren.
Gemoderniseerd
De GS zit nu in de helft van zijn levenscyclus en kreeg daarom een opfrisbeurt van Lexus. Dit leidde onder meer tot nieuwe velgen en een update van de voor- en achterzijde die daarmee opnieuw bij vernieuwde huisstijl aansluiten, zonder echter extravagant uit te vallen. De nieuwe grille werd duidelijker groter maar valt niet te agressief uit, terwijl led-verlichting op de F-Sport-uitvoering opduikt. Die onderscheidt zich ook door dynamischere stijlaccenten, zoals een 19” velgen, een achterspoiler en een specifieke voorbumper. Het interieur overtuigt nog steeds met zijn ruimte, ook al mochten de achterste plaatsen iets rianter zijn. De afwerking is vrij van kritiek en staat zeker op het niveau van de premium concurrenten.
Het centrale scherm is nog steeds groot (12,3”) en geniet van een licht herwerkte interface, die onder meer de weergave van de GPS-kaart over het hele oppervlak omvat. De bediening gebeurt nog steeds met een originele muis.
Deze restyling bracht verder het Lexus Safety System + dat een cruise control omvat die de snelheid tot de voorliggers kan regelen via een camera, naast rijstrookbewaking, een anti-collision systeem met voetgangerdetectie en verkeersbordherkenning. Optioneel is ook een alarm voor achteropkomend verkeer verkrijgbaar.
Advertentie – lees hieronder verder
Schizofreen
Onderweg is de GS300h comfortabel en erg stil, tenminste bij een gezapig tempo. Want als het rechterpedaal wat dieper wordt ingeduwd, duikt het irritant koffiemolengeluid van de E-CVT transmissie op, waardoor het verlangen om er een sportieve rijstijl op na te houden al snel verdwijnt. Daarvoor is de GS300h trouwens niet ontworpen. Met een officiële CO2-uitstoot van 104g CO2/km zal deze wagen wel bij professionele klanten in de smaak vallen omwille van de fiscale voordelen. Met een beschaafde rijstijl is het trouwens mogelijk minder dan 8l/100 km te verbruiken in het stadsverkeer.
Wie toch wat meer pit verwacht, kiest beter voor de GS450h die over een totaalvermogen van 345 pk beschikt door de combinatie van een zescilinder benzinemotor en een elektromotor. In de sportstand zijn de prestaties van topniveau, net als het rijgedrag. Daarbij klimt deze motor dan lekker in de hoge toeren, terwijl het “koffiemolengeluid”grotendeels verdwijnt.
AANVULLENDE TEST
Lexus RC300h Minder extreem
Tot hiertoe was de Lexus coupé enkel verkrijgbaar als F-versie met de potente V8 goed voor 477 pk, maar nu komen daar ook twee andere varianten van een andere slag bij. De hybride RC300h doet het met de helft van die power en maakt gebruik van het aandrijfgeheel van de GS300h. Zo kan de coupé in volledige stilte vertrekken, vooraleer de benzineviercilinder voor wat animo begint te zorgen als het gaspedaal dieper wordt ingedrukt. Net zoals bij de GS300h ratelt de motor nog steeds en biedt de RC300h eerder bescheiden prestaties in verhouding tot zijn vermogen. Wel levert hij een duidelijk fiscaal voordeel tegenover de Duitse coupés met zelfontbranders.
Met zijn 252 pk doet de RC200t merkelijk beter dankzij zijn 2 liter turbomotor, die vorig jaar al in de NX opdook en nu al meerdere modellen van het Japanse merk aandrijft. Deze versie biedt zijn bestuurder echt rijplezier met correcte prestaties en een geluid dat zeker in de sportstand aangenaam klinkt. Ook het rijgedrag is op niveau, ook al mist deze concurrent van de Audi A5 en BMW 4 Reeks wat precisie in de voortrein en valt de besturing een beetje vaag uit. Lexus positioneert de RC200t trouwens nadrukkelijk als een premium voertuig, gericht op liefhebbers van fraaie koetswerklijnen, die minder geven om de rauwe sportiviteit van de RCF.
Besluit
Met deze gerestylede GS biedt Lexus een interessant alternatief voor de Duitse concurrentie, dat elektrisch uiterst stil functioneert, terwijl de prestaties toch van topniveau zijn, althans voor de 450h.
De GS300h in enkele cijfers
Benzinemotor : 4-cilinder-in-lijn, 2.494cc; 181pk bij 6.000tr/min; 221Nm van 4.200 tot 5.400 tr/min
Elektromotor : synchroon, 143pk, 300Nm
Aandrijving : Op de achterwielen.
Versnellingsbak : CVT
L/l/h (mm) : 4.880/1.840/1.455
Leeggewicht (kg) : 1.730
Koffervolume (l) : 450
Tank (l) : 66
0-100km/u (sec.) : 9,0
Prijs : 44.990 € (BTW inbegrepen)
Vermogen : 223 pk
Topsnelheid: 190 km/u
Gem. verbruik : 4,4 l/100km
CO2 : 104 g/km
De andere motorisaties
GS450h : 345pk, 250km/u, 67.030€ BTWi
GS220t : 245pk, 230 km/u, 45.990€ BTWi
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be