We hebben het niet zozeer over hybrides, die enkele jaren geleden schuchter in het Mercedes-assortiment terechtkwamen, maar eerder over rijden op waterstof. Die piste verkent het merk met de Ster al een jaar of twintig. Indertijd nam een brandstofcel zelfs nog het volledige achterste deel van een A-Klasse in beslag. Hetzelfde geldt voor 100% elektrische wagens: exact twee decennia geleden was er al zo’n Smart. Toch heeft Mercedes ruim de tijd genomen…

Plotseling

Waren ze verlegen of wilden ze de technologie pas aanbieden als deze succesvol en betrouwbaar is, zoals van Mercedes wordt verwacht? Wie weet… In ieder geval gaan ze nu ineens hard. Tijdens een enkele presentatie hebben we alle ‘alternatieven’ kunnen ontdekken die Mercedes zopas heeft gelanceerd of in de komende maanden zal lanceren. Ze zitten allemaal onder hetzelfde label: EQ. Een EQ-logo op een Mercedes staat dus voor elektriciteit, al zijn niet alle EQ’s van dezelfde soort.

EQ Boost

Dit zijn de modellen die ook wel ‘milde hybrides’ worden genoemd. Het gaat voornamelijk om 6- en 8-cilinderversies, die zijn uitgerust met een 48-volt elektrisch systeem dat in bepaalde situaties een kleine boost kan geven maar in de eerste plaats het brandstofverbruik en de emissies moet verlagen.

EQ C class

EQ Power

Dit zijn de plug-in hybride modellen, waarvan Mercedes op het punt staat er maar liefst vier te lanceren: de C 300 (4-cilinder turbodiesel, 306 pk en 700 Nm, 38 g CO2/km, 56 km volledig elektrisch), de E 300 (dezelfde kenmerken maar dan 44 g/km en 54 km volledig elektrisch), de E 300 e (4 cil. 2.0 turbobenzine, 320 pk en 700 Nm, 45 g/km, 50 km volledig elektrisch) en de S 560 e (V6 3.0 turbobenzine, 476 pk en 700 Nm, 57 g/km, tot 50 km volledig elektrisch). Dit is natuurlijk nog maar het begin, en ook de SUV’s worden niet vergeten.

Om organisatorische redenen hebben we alleen de S 560 e kortstondig getest. We houden vast aan het feit dat de sublieme S-Klasse door de hybridisatie een beetje aan verfijning verliest (door een gebrek aan soepelheid bij het starten en het stoppen) maar ook dat een gemiddelde van minder dan 3l/100 km mogelijk is (een ritje van 50 km). Niet slecht voor een S-Klasse die bijna 500 pk sterk is.

EQ power

EQ, zonder meer

Dit label slaat op elektrische voertuigen op batterijen, zoals de op stapel staande EQC, de eerste vertegenwoordiger van de nieuwe elektrische familie van het merk. Hem testen, mocht nog niet en da’s de tweede teleurstelling op korte tijd. We hadden met EQ een “nieuw merk” verwacht, niet wat in wezen de elektrische variant van de GLC is. Daarnaast wachten we nog steeds op een grote technologische innovatie van Mercedes, iets wat de concurrentie nog niet heeft. Het zal voor na de EQC zijn, vrezen we. Of misschien wachten we beter gewoon met conclusies trekken tot we effectief achter het stuur mogen plaatsnemen.

EQC

Mercedes probeerde ons dan maar te sussen met een testrit met de allerkleinste EQ: de Smart EQ Forfour. Dat is… misschien wel de meest interessantste elektrische auto die je vandaag kan kopen. In de eerste plaats omdat elektrische wagens (nog steeds) meestal de rol van ‘tweede auto’ op zich nemen. Een Smart is dan ideaal en al zeker in de stad.

smart EQ fortwo

De Smart EQ is zeer alert, fluisterstil en wie een beetje oplet, geraakt er tussen twee laadbeurten 150 km ver mee. Wel missen we een beter energierecuperatiesysteem. Bij sommige elektrische auto’s kunnen de peddels aan het stuur worden gebruikt om de “weerstand” van de elektrische motor tijdens het afremmen geleidelijk te verhogen (hoe resistenter hij is, hoe meer hij de batterijen oplaadt), zoals bij het terugschakelen, en daar vallen veel extra kilometers mee te rapen. Niet dus in deze Smart.

Daarnaast is deze elektrische Forfour een dure vogel. Als je weet dat de tweezits-Fortwo al 22.600 euro kost, mag je je adem inhouden voor de Cabrio – die geen echte cabrio is – en de vierzits-Forfour.

F-Cell

Het beste heeft Mercedes voor het einde gehouden: de GLC F-Cell, een auto op waterstof. Niets nieuws onder de zon, zou je kunnen zeggen, want je vindt ze al bij Toyota en Hyundai, al kan je deze GLC ook aan het stopcontact hangen voor een extra rijbereik van 50 km. Aangezien het aantal waterstofstations in België nog steeds op één hand te tellen is, is die bijkomstige autonomie (waar je dus geen waterstof voor nodig hebt) allesbehalve een overbodige luxe. Bovendien overtuigt de GLC F-Cell tijdens het rijden.