Is het een vreemd toeval om in Ierland een auto uit te proberen met een naam die heel dicht bij die van de bekende artieste ligt? Niet echt. In het Ierse Gaelic betekent Enya “bron van leven”. Daarom koos de Tsjechische fabrikant voor het groene eiland om ons kennis te laten maken met hun nieuwe model. Het voegde meteen een “Q” toe aan het einde om de link met de andere SUV’s van het merk te verzekeren.
CO2-neutraal
Met de Enyaq zet Skoda voet aan wal in het elektrische segment. Da’s geen primeur, voor alle duidelijkheid, want het merk heeft zo’n avontuur al op een bepaalde manier achter de rug met de Favorit Eltra, die je net na deze testrit vindt. Maar het nieuwe model markeert het begin van het – geforceerde – offensief van de fabrikant om te kunnen voldoen aan de verwachtingen van de Europese markt, waar de ambitie geldt om 50% aan elektrische voertuigen te verkopen tegen het begin van volgend decennium. Een belangrijk keerpunt, dat Skoda wil bereiken op een manier die net zo groen is als het eindproduct, met een productieproces dat volledig CO2-neutraal is, met andere woorden.
Een onverwachte stijl
“Uiteraard,” ben ik geneigd om te schrijven, is de Enyaq een SUV. Maar terwijl we een gestroomlijnd voertuig hadden verwacht in de stijl van de conceptuele Vision E, kregen we uiteindelijk veel massievere lijnen en dimensies te verwerken. Hij zit tussen de Karoq en de Kodiaq in, deze Enyaq, en dat zou bevestigd moeten worden door zijn prijslijst. Maar bovenal krijgt de Skoda-stijl, die al op de nieuwste modellen zat, hier een bijna onverwachte dimensie. De meer uitgesproken kenmerken geven deze auto een sterkere persoonlijkheid, met als hoogtepunt een “plat” lattenrooster dat doet denken aan de Monte Carlo uit 1936… en dat kan oplichten op de topversies, zoals op een BMW X6 of Rolls-Royce’s Spirit of Ecstasy. Oordeel gerust zelf, maar de stilistische discretie die volgens ons deel uitmaakt van de “Skoda-charme” lijkt nu tot het verleden te behoren.
Advertentie – lees hieronder verder
Familie eerst
Zijn interieur en plaatsaanbod worden sterke punten van de Enyaq. Vijf volwassenen kunnen comfortabel zitten en genieten van 585 liter nuttige bagageruimte. Door de plaatsing van de accu in de wielbasis blijft er opslagruimte onder de bodem zelfs nog plaats over, waar ook een compartiment voor de laadkabel is voorzien. Mooi zo!
Het ontwerp van het dashboard werd gedicteerd door de elektromotor en de bijkomende kilo’s die deze met zich meebrengt. Het ontwerp is luchtig aangezien de meeste fysieke besturingselementen verdwenen zijn. Het resultaat: een groot gevoel van ruimte. Toch is deze SUV niet vrij van ergonomische minpunten. De deuren zijn het beste voorbeeld, die door hun ingewikkelde ontwerp en door het ontbreken van handgrepen onhandig en oncomfortabel te bedienen zijn.
Skoda kondigt voor de elektrische Enyaq nieuwe apparatuur en een herzien multimediasysteem aan. Denk aan een ‘augmented reality’ head-up display, een persoonlijke assistent genaamd “Laura”, en de mogelijkheid om vanop afstand bepaalde parameters te bekijken en te programmeren. Zo kan je bijvoorbeeld nagaan hoe ver het staat met een oplaadsessie.
De fabrikant heeft trouwens beloofd ook het navigatiesysteem “electro-compatibel” te maken, zodat het automatisch de beste route kan bepalen, rekening houdend met oplaadpunten. We kijken ernaar uit om dit systeem uit te proberen tijdens een meer uitgebreide testrit van de productieversie, aangezien de GPS op het pre-productietestmodel, dat “voor 70% klaar was” uitgeschakeld stond.
Een breed scala aan keuzes
De Enyaq is gebouwd op het MEB-platform, de “goede allrounder” voor elektrische voertuigen van de Volkswagen Groep. De SUV zal uiteindelijk zeer uiteenlopende versies krijgen, die geleidelijk aan zullen worden ingevoerd. Skoda biedt de keuze uit vijf vermogensniveaus (150 tot 306 pk), 4×2 of 4×4, en drie batterijcapaciteiten (55, 62 of 82 kW, afhankelijk van het gewenste bereik). De meest royale variant levert 500 km op, genoeg om zelfs de meest “angstige” bestuurders gerust te stellen. Lange ritten zouden geen problemen mogen opleveren, aangezien het systeem ook snelle ladingen tot 125 kW accepteert. Op dit moment van schrijven is Skoda echter geen lid van het Ionity-netwerk dat de meeste van de terminals van een dergelijk vermogen in Europa exploiteert, en het gebruik ervan is bovendien zeer duur geworden (0,79€/kW).
Nog paar schroeven aandraaien
Het is de krachtigste uitvoering die ons werd voorgesteld. Zijn indrukwekkende vermogen van 306 pk wordt ondanks de gladde omstandigheden met grote efficiëntie naar alle vier de wielen gestuurd, en zelfs met een zekere mate van agressie: 0 tot 100 km/u wordt in minder dan 6 seconden aangekondigd.
Zoals elk zichzelf respecterend elektrisch voertuig is de Enyaq ontworpen met geavanceerde energiebesparende functies. Hij beschikt over alle mogelijke snufjes om zijn bereik te optimaliseren, natuurlijk met inbegrip van energierecuperatie tijdens het (af)remmen, waar je als bestuurder zelf voor kan zorgen door gebruik te maken van de peddels aan het stuur. Een geavanceerde herstelmodus (rem- of “b”-modus) maakt het ook mogelijk om tijdens het rijden in de stad het rempedaal simpelweg niet te gebruiken.
Iets negatiever is dat het gewicht van de Enyaq met de grootste van de drie accu’s voelbaar is op de demping. Niet dat de ophanging het niet aankan, maar het is duidelijk merkbaar dat je met een veelweger onderweg bent die veel druk op de veren uitoefent. Misschien is het net om dit fenomeen te beperken dat de demping zo stug is, te stug naar onze smaak, of toch voor een gezinswagen… En dan wordt als optie zelfs nog een sportchassis aangeprijsd, dat nog steviger is en met enkele millimeters verlaagd. Maar nogmaals, we reden met een pre-productiemodel en durven te wedden dat de ingenieurs in staat zullen zijn om de nodige aanpassingen door te voeren tussen nu en de commerciële lancering, gepland voor het einde van het jaar… als alles goed gaat, natuurlijk.
Conclusie
Autonomie, ruimte, technologie… Er moet nog wat verfijnd worden hier en daar, maar we zien geen andere hindernissen op de weg van de Enyaq. Zijn prijs valt natuurlijk nog af te wachten, net als de publieke opinie en die van de overheden over EV’s binnen enkele maanden…
- Aangekondigde autonomie
- Compleet gamma verwacht
- Regeneratie/efficiënte B-modus
- Zwaar
- Te stugge demping
- Ergonomische minpunten
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be