TEST Ineos Grenadier: zonder compromissen

De Ineos Grenadier is helemaal anders dan de vele SUV’s en cross-overs die de automarkt overspoelen. Hij werd ontworpen om robuust te zijn en de moeilijkste omstandigheden de baas te kunnen.

Gepubliceerd op 6 augustus 2023
Leestijd : 5 min

Deel

TEST Ineos Grenadier: zonder compromissen

Jim Ratcliffe is een discrete man die zelden in de media verschijnt. In 1998 richtte deze scheikundig ingenieur de Ineos-groep op, die actief is in de petrochemische en financiële industrie. Hij is nu de rijkste man van Groot-Brittannië en heeft zich gediversifieerd door eigenaar te worden van een wielerploeg en – recenter – door een bod te doen op de voetbalclub Manchester United.

Ratcliffe is een grote fan van de Land Rover Defender en nam het nogal zwaar op toen de eerste generatie van zijn favoriete voertuig uit productie ging. Hij benaderde Jaguar Land Rover om de rechten en productiemiddelen voor de befaamde 4×4 te kopen, maar tevergeefs. Hij liet zich echter niet uit het lood slaan door deze tegenslag en besloot een deel van zijn fortuin te besteden aan de ontwikkeling van de ultieme terreinwagen: de Grenadier.

Om dit te realiseren, riep hij de hulp in van specialist Magna Steyr, dat zijn expertise in voertuigontwerp en -ontwikkeling al bewezen heeft, en van BMW voor de aandrijflijnen. Ratcliffe wilde vanaf het begin een pure terreinwagen ontwikkelen, een werkpaard dat zich uit elke moeilijke situatie kan redden en toch dagelijks bruikbaar blijft, net als een SUV.

Gen9

Advertentie – lees hieronder verder

Stevig, zonder franjes

Voor de styling van de Grenadier diende Land Rover duidelijk als inspiratiebron. De afmetingen zijn echter groter en veel details tonen dat er geleerd werd uit de fouten van de klassieke Britse terreinwagen. De Grenadier staat op een ouderwets ladderchassis en heeft starre assen om alle hindernissen aan te kunnen.

De vering wordt verzorgd door schroefveren, een eenvoudige oplossing die betrouwbaarder is dan een pneumatisch systeem. Standaard is een handmatig centraal sperdifferentieel gemonteerd en, naargelang de versie, kunnen het voor- en achterdifferentieel met één druk op de knop geblokkeerd worden.

INEOSGrenadier_LocalMediaDrive-HQ-54

De vierwielaandrijving is permanent en alles is ontworpen voor een optimale robuustheid: de schokdempers zijn versterkt en de ophanging is voorzien van Panhard-stangen. Het koetswerk heeft geen franjes om herstellingen te vereenvoudigen.

Een ladder op de achterklep biedt toegang tot het dak, waarvoor verschillende dakdragers optioneel verkrijgbaar zijn. Het reservewiel op de achterklep bevat een opbergvak, terwijl stangen in de deuren gebruikt kunnen worden om allerlei voorwerpen vast te zetten (zoals opbergdozen of een tafel). Het sleepvermogen bedraagt 3,5 ton.

Acc15

Niets ontbreekt

In het interieur is de sfeer al even avontuurlijk, met zeer comfortabele zetels van de Duitse specialist Recaro. De rubberen vloerbedekking is ontworpen om gemakkelijk schoon te maken – zelfs met een tuinslang, want er zijn afvoergaatjes – terwijl veel van de fysieke bedieningselementen opzettelijk te groot gemaakt zijn zodat je ze ook met handschoenen kunt bedienen (een idee afkomstig van de Toyota Land Cruiser).

Net als in een vliegtuig vind je deze knoppen op de middenconsole, maar ook hoog aan de dakhemel en tussen de voorzetels. Alle bevestigingsschroeven zijn zichtbaar en er is nog ruimte vrij om knoppen toe te voegen. Ineos voorziet ook voldoende voorbedrading in de auto en op het dak om bijvoorbeeld extra led-lichten te plaatsen.

INEOSGrenadier_LocalMediaDrive-HQ-3

In deze zeer functionele cockpit laten bepaalde details zien dat de Grenadier ontworpen werd door gebruikers van terreinwagens, zoals de sjorhaken in de bagageruimte en de optionele safariruiten vooraan in het dak. Die zorgen niet alleen voor licht, maar kunnen ook eenvoudig geopend of verwijderd worden, waarna je ze kunt opbergen in speciaal hiervoor ontworpen tassen.

In het interieur zitten heel wat opbergvakken verspreid. Tegelijk is de auto heel modern. Zo is er een centraal scherm van 12,3 duim, uitgerust met een infotainmentsysteem dat compatibel is met Apple CarPlay en Android Auto.

Acc9

BMW-motoren

Voor de aandrijving van deze grote jongen, die onbeladen al 2,8 ton weegt, deed Ineos een beroep op BMW, dat twee drieliter zescilindermotoren levert. De dieselversie ontwikkelt 249 pk en 550 Nm, terwijl de benzineversie goed is voor 286 pk en 450 Nm. Beide motoren worden gekoppeld aan een ZF-automaat met acht versnellingen.

Voor een pure terreinwagen verrast de Ineos Grenadier vanaf het begin met zijn relatieve stilte en comfort, wat toch niet de sterkste punten waren van de oude Land Rover Defender. Of je nu voorin of achterin plaatsneemt in de Grenadier, je zit goed, er is genoeg ruimte en er treden geen storende geluiden op.

Met zijn eerste model heeft Ineos dus een uitstekende prestatie neergezet. Achter het stuur zijn de sensaties aanwezig. De acceleratie voldoet, de remmen zijn krachtig en de wegligging lijkt op die van een SUV.

INEOSGrenadier_LocalMediaDrive-HQ-42

Alleen de stuurinrichting die kampt met een gebrek aan terugkeerneiging en wat vaag is in het midden, herinnert je eraan dat dit een terreinwagen is. De Goodrich-terreinbanden spelen hier wellicht ook een rol in.

Off-road rijdt de Grenadier overal met opmerkelijk gemak. Hij blinkt uit in alle situaties en toont dat Jim Ratcliffe in zijn opzet geslaagd is. De Ineos Grenadier is verkrijgbaar in een utilitaire versie met twee plaatsen of een personenversie met vijf plaatsen en staat aan het begin van een veelbelovende carrière. Binnenkort volgt een Quartermaster-pick-upversie en samen met Hyundai wordt ook een variant op waterstof ontwikkeld.

Conclusie

Voor zijn eerste auto heeft Ineos alles uit de kast gehaald. Het doel is bereikt: van de Grenadier een doeltreffende en robuuste terreinwagen maken voor alle situaties. Hoed af voor deze prestatie.

INEOSGrenadier_LocalMediaDrive-HQ-5

De Ineos Grenadier Diesel in cijfers

Motor: 3.0 liter, 249 pk en 550 Nm

Aandrijving: op de vier wielen

Versnellingsbak: achttrapsautomaat

L/b/h (mm): 4.986 / 2.114 / 2.036

Leeggewicht (kg): 2.811

Koffervolume (l): 1.152

0 tot 100 km/u (sec): 9,9

Topsnelheid (km/u): 160 km/u

WLTP-verbruik (l/100 km): 10,9

CO2: 268 g/km

Prijs: 76.500 euro

Belasting op Inverkeerstelling: Vlaanderen: 13.249,15 euro, Wallonië en Brussel: 5.000 euro

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 1529,94 euro, Wallonië en Brussel: 931,66 euro

Ecomalus Wallonië: 2.500 euro

Voor
  • Doeltreffend op elk terrein
  • Uitgebreid assortiment accessoires
  • Aangename mechaniek
Cons
  • Aanzienlijk gewicht
  • Hoge uitstoot
  • Vrachtversie met slechts twee plaatsen

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

Deze week 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.