Autosalon

Autosalon 2023: een hybride editie?

Na twee jaar pandemie en outsourcing zou het Autosalon in 2023 opnieuw op de Heizel kunnen plaatsvinden. Het is nu afwachten welk concept de organisatoren zullen voorstellen, want de pandemie heeft ook nieuwe gewoontes ingevoerd.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 2 jun. 2022 | Leestijd: 4 min

Volgens de zakenkrant L’Écho zou het Brusselse Salon in 2023 kunnen terugkeren naar de Heizelpaleizen (Brussel). Als de pandemie niet terug opduikt, zouden de merken zelfs vragende partij zijn. Want hoewel ze zich bewust zijn van de zeer hoge kosten van een autosalon, verliezen ze blijkbaar niet de commerciële troeven uit het oog die een evenement als dit biedt.

100ste editie in 2023?

Autosalon Salon Auto

Advertentie – lees hieronder verder

In 2023 zou het Autosalon van Brussel trouwens zijn 100ste verjaardag vieren. En dat is niet niks. Volgens L’Echo zouden de directies van de merken zelf vragen om dit evenement, omdat het een van de beste manieren is om het grote publiek de nieuwe technologieën te laten zien.

Natuurlijk is het nog te vroeg om nu al enig engagement van de merken te krijgen, maar de sfeer lijkt eerder positief. Dat is in ieder geval wat men zegt bij Stellantis en de Volkswagen Groep, die goed is voor 20% van de Belgische verkoop. Idem bij BMW en Renault, merkt de zakenkrant op die rechtstreeks contact heeft opgenomen met deze autogroepen.

Welk concept?

Toch zal de organisatie van het Autosalon 2023 – als het doorgaat – een echte uitdaging worden voor FEBIAC dat de leiding heeft. Inderdaad, de pandemie en de twee jaar van inactiviteit die daaruit voortvloeiden, hebben het personeelsbestand van de federatie met meer dan 50% doen krimpen: van de 50 werknemers begin 2020 zijn er vandaag nog maar 20 over. Salondirecteur Pierre Lallemand heeft bovendien zelf net twee weken geleden het schip verlaten.

Geconfronteerd met deze situatie zal FEBIAC geen andere keuze hebben en zal het een deel van de organisatie moeten uitbesteden aan een reeks partners voor de operationele en digitale aspecten om zo een plan B uit te voeren.

Als FEBIAC en de grote automobielgroepen vertrouwen hebben in de organisatie van het Autosalon, zal het toch noodzakelijk zijn om de markt te blijven observeren. Vooral de tekorten aan componenten en het inflatiefenomeen dat vandaag alle modellen treft. Er zal moeten worden gekeken of de fabrikanten in staat zullen zijn om zowel grote volumes te leveren als de gebruikelijke kortingen toe te kennen die de zaak aantrekken. Niets is echter nog zeker vandaag en we weten dat de consumenten in deze barre tijden hun aankopen vaak uitstellen. Dat zou dit keer echt fataal kunnen zijn voor het Autosalon.

We willen geen onheilsprofeten spelen, maar we moeten wel gewoon de realiteit onder ogen zien en de huidige situatie accepteren om (nieuwe) onaangename verrassingen te voorkomen. Zeker op het Autosalon waar niet alleen particulieren aanwezig zijn. Fleet managers komen hier ook massaal naartoe, want dit is namelijk de enige plek waar het mogelijk is om alle modellen makkelijk te vergelijken. Maar ook de bedrijven worden getroffen door de opeenvolgende crises en zijn eigenlijk nog niet voorbereid om over te stappen op de elektrische auto, in tegenstelling tot wat gedacht werd. Dat is de harde realiteit

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon