8.000 euro subsidie voor bidirectionele laadpaal

De overheid is van plan om ook subsidies toe te kennen aan wie een zogenaamde bidirectionele laadpaal thuis installeert, waarmee je de stroom van je autobatterij ook in huis kan gebruiken. Die steun kan oplopen tot 8.000 euro vanaf 1 januari 2023.

Gepubliceerd op 21 oktober 2022
Leestijd : 2 min

Deel

8.000 euro subsidie voor bidirectionele laadpaal

Eigenlijk kan de elektrische auto een belangrijke rol spelen in de energietransitie die onze maatschappij doorloopt, door de accu van de wagen aan te wenden als thuisbatterij. Daarin kan de groene stroom van de zonnepanelen tijdelijk wordt opgeslagen om later weer aangewend te worden voor huishoudelijk gebruik. Dit ‘grid concept’ biedt een gedroomde oplossing om het gebrek aan opslagcapaciteit van groene stroom op te vangen. Als vrijwel iedereen op zo’n 50 kWh aan opslagcapaciteit van zijn eigen accu in de auto kan rekenen, is er van een piekverbruik tijdens de avonduren geen sprake meer.

EV met V2G noodzakelijk

Ioniq-5-V2L-charging

Om dit scenario te realiseren moet de laadinfrastructuur daar natuurlijk op voorzien zijn. En daarvoor zijn overal zogenaamde bidirectionele laadpunten nodig die zowel groene (of andere) stroom naar de accu van de auto kunnen leiden, als omgekeerd diens opgeslagen elektriciteit terug naar het thuisnetwerk kunnen sturen. Uiteraard heb je ook een EV nodig die deze V2G-technologie ondersteunt, maar ook dat wordt stilaan gemeengoed bij de nieuwe modellen.

Uiteraard hangt er ook een prijskaartje aan zo’n bidirectionele laadpaal. Terwijl je al een ‘gewone’ unidirectionele laadpaal vindt voor een kleine 2.000 euro, moet je voor een bidirectioneel exemplaar toch al gauw 6.000 euro of meer uitgeven, naargelang de specificaties. Dat is een stevig bedrag, waarvoor zeker de particulier een financieel steuntje in de rug kan gebruiken. Want uiteraard komt die investering nog eens bovenop de dure aankoop van een elektrische auto, de plaatsing van zonnepalen, isolatieverbeterende maatregelen in huis, enz.

Advertentie – lees hieronder verder

Belastingvermindering

Vandaar dat overheid heeft beslist om vanaf 1 januari 2023 stevige steunmaatregelen toe te kennen voor de installatie van een bidirectionele laadpaal in de vorm van een belastingvermindering. Hoewel de officiële communicatie nog moet volgen zou er sprake zijn van een grensbedrag van 8.000 euro, waarvan een percentage in mindering van de personenbelasting gebracht mag worden.

Daarnaast zou het ook het grensbedrag voor een gewone laadpaal worden opgetrokken tot 1.750 euro, als compensatie voor de prijsstijgingen en de inflatie in de voorbije periode. Vanaf 2023 kan je nog 30% van dat grensbedrag in mindering van de personenbelasting brengen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
51.750 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Wel of geen nieuwe rijtaks voor elektrische auto’s?

Voorlopig niet dus. De invoering van een verkeersbelasting voor auto’s op elektriciteit loopt in Vlaanderen flinke vertraging op door onderhandelingen en gebrek aan een akkoord met andere gewesten. Nog snel een elektrische auto kopen? Of loop je toch nog risico?

13 december 2024 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.750 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.