Wereldwijd sporen de overheden automobilisten aan om over te stappen op een elektrische auto. Het doel is om de CO2-voetafdruk van individueel vervoer te verminderen en zo de ambitie van een koolstofvrije maatschappij tegen 2050 te bereiken. Die politiek geniet de voorkeur in China, Europa en Noord-Amerika.
In Canada heeft de provincie Alberta net een nieuwe belasting geheven die, tegen alle verwachtingen in, niet bedoeld is voor auto’s met verbrandingsmotoren, maar wel voor elektrische modellen. De reden: de autoriteiten vinden dat elektrische auto’s zwaarder zijn – alsof dat een verrassing is – en dat ze meer schade toebrengen aan het wegennet. De minister van Financiën van Alberta wil daarom de rekening doorschuiven naar gebruikers van elektrische auto’s. “Mijn zorg is om de wegen te herstellen. Ik denk dat alle inwoners van Alberta hun steentje willen bijdragen”, zei hij.
(On)gelijkheid?
Als de wet goedgekeurd wordt, moeten automobilisten met een elektrische auto vanaf januari 2025 normaliter 200 dollar per jaar extra betalen. Die inkomsten gaan naar het budget voor het wegenonderhoud. De provincie geeft aan dat hybrides vrijgesteld worden.
Advertentie – lees hieronder verder
Eigenaars van een benzinewagen betalen trouwens ook een toeslag (omdat verbrandingsmotoren meer vervuilen). Verrassend is dat de nieuwe belasting op elektrische auto’s tot 45 procent hoger ligt. Er lijkt dus echt sprake te zijn van ongelijkheid voor automobilisten. Volgens Angie Dean, vicevoorzitter van de Tesla Owners Club of Alberta, is deze nieuwe belasting onaanvaardbaar, en bewijst dit vooral dat de overheid er niet in slaagt om de nodige budgetten te voorzien voor wegenonderhoud.
Absurde reden?
De vraag rijst waarom zo’n belasting überhaupt nodig. Laten we eerlijk zijn, het is totaal belachelijk, vooral in een regio vol niet-elektrische pick-ups en kingsize SUV’s die waarschijnlijk even zwaar zijn als elektrische auto’s en soms zelfs zwaarder. De maatregel wordt nog belachelijker omdat elektrische auto’s amper 0,26 procent van het wagenpark in de regio Alberta uitmaken. Hoe het ook zij, de regering van Alberta verwacht een miljoen dollar opbrengsten uit deze nieuwe belasting, terwijl de totale inkomsten al meer dan 73 miljard dollar bedragen. Belachelijk (alweer).
Waarom deze maatregel kritiek verdient? Omdat je domheid en intellectuele oneerlijkheid niet zomaar kunt accepteren. Maar zoals vaak weigeren mensen de moeite te nemen en zoeken ze naar gemakkelijke shortcuts om oplossingen te vinden die helemaal geen oplossingen zijn.
Ook in België?
België doet trouwens niet veel beter. Dat bewijst de nieuwe belasting op inverkeerstelling in Wallonië die gepland is voor 2025 en rekening houdt met het gewicht, wat dus ook elektrische auto’s benadeelt. Nochtans wil de overheid elektrische auto’s stimuleren … maar zonder particulieren te ondersteunen. Te gek om waar te zijn. En ook hier dienen de slechte wegen als excuus, net als het feit dat zware auto’s minder milieuvriendelijk zijn. Een goed idee: laten we allemaal met een Mazda MX-5 rijden – een lichte auto met beperkt vermogen – met bijna geen belastingen. Nee?
In werkelijkheid verbergt dit gewoon het feit dat elektrische auto’s op termijn de overhand zullen nemen in de verkoop. De overheden willen zich voorbereiden op de toekomst en er vooral voor zorgen dat automobilisten de staatskas blijven spekken. Niets meer en niets minder. En het idee van een kilometerheffing in Brussel komt op hetzelfde neer. Maar niemand heeft de moed om dat te zeggen… Of om toe te geven dat de investeringen in het wegennet van ons land al decennialang sterk verwaarloosd zijn. Zodra er verantwoordelijkheid genomen moet worden, lijkt alles meteen ingewikkelder… Ongeacht het continent is het altijd hetzelfde verhaal.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be