In 2024 moest het voordeel van alle aard (VAA) voor een bedrijfswagen (dus het deel dat ten laste komt van de gebruiker) aanzienlijk stijgen. Er was sprake van een stijging van +20% door de daling van de referentiecoëfficiënt, die de CO2-uitstoot van alle geregistreerde voertuigen gedurende het jaar aangeeft. Aangezien deze sterk afgenomen is door het grotere aantal elektrische auto’s, zou het VAA voor fossiele brandstofauto’s aanzienlijk stijgen.
Om de lonen van de 600.000 Belgische werknemers met bedrijfswagen niet te veel te beïnvloeden, stelde minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) voor aan de regering om deze verhoging in 2024 te beperken door de CO2-uitstoot van alle voertuigen beter in te schatten. In dit geval was het de bedoeling om ook op basis van de WLTP-norm de voertuigen op te nemen, die tot nu toe werden genegeerd. Dit zou dus een betere weerspiegeling van de realiteit moeten zijn, aangezien de tot nu toe gebruikte NEDC-norm slechts de uitstoot van 39% van het wagenpark zou registreren.
Impasse
Het voorstel lag dus op tafel, maar volgens informatie van de krant L’Écho lijkt de zaak nog lang niet afgerond te zijn, aangezien sommige politieke fracties zich afvragen wat de budgettaire impact van deze maatregel zal zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar de kwestie is dringend, aangezien we al de tweede helft van januari ingaan, wat betekent dat de berekening van de lonen – en dus de inhoudingen – al is gestart. De vraag is dus hoe de berekening gemaakt zal worden. En het antwoord is net bekend: volgens SD Worx zal de berekening van het VAA gebaseerd zijn op de referentiewaarden van het afgelopen jaar. In februari zal er een correctie worden aangebracht voor de lonen van januari, rekening houdend met de nieuwe formule en CO2-referentiewaarden, als ze tegen dan bekend zijn… Wat niet gegarandeerd is.
Men vraagt zich dus af hoe het dossier zal evolueren, wetende dat de minister van Financiën zijn doel zou kunnen bereiken door een eenzijdige maatregel uit te vaardigen, om de norm van 2023 te behouden. Dit zou gunstig zijn voor werknemers met een bedrijfswagen, maar voor degenen zonder zal het wachten zijn op een uitleg. Want zij betalen nog steeds de volle pot om elke dag met hun auto naar het werk te gaan… We begrijpen hun standpunt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be