Impasse voor VAA van bedrijfswagens: op weg naar status quo in 2024?

In 2024 zou het voordeel van alle aard (VAA) voor gebruikers van bedrijfswagens aanzienlijk moeten stijgen voor modellen op fossiele brandstoffen. Maar de minister van Financiën heeft een voorstel gedaan om deze stijging te beperken. Dit was geen succes en zal resulteren in een status quo voor januari. Maar wat daarna?

Gepubliceerd op 25 januari 2024
Leestijd : 2 min

Deel

Impasse voor VAA van bedrijfswagens: op weg naar status quo in 2024?

In 2024 moest het voordeel van alle aard (VAA) voor een bedrijfswagen (dus het deel dat ten laste komt van de gebruiker) aanzienlijk stijgen. Er was sprake van een stijging van +20% door de daling van de referentiecoëfficiënt, die de CO2-uitstoot van alle geregistreerde voertuigen gedurende het jaar aangeeft. Aangezien deze sterk afgenomen is door het grotere aantal elektrische auto’s, zou het VAA voor fossiele brandstofauto’s aanzienlijk stijgen.

Om de lonen van de 600.000 Belgische werknemers met bedrijfswagen niet te veel te beïnvloeden, stelde minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) voor aan de regering om deze verhoging in 2024 te beperken door de CO2-uitstoot van alle voertuigen beter in te schatten. In dit geval was het de bedoeling om ook op basis van de WLTP-norm de voertuigen op te nemen, die tot nu toe werden genegeerd. Dit zou dus een betere weerspiegeling van de realiteit moeten zijn, aangezien de tot nu toe gebruikte NEDC-norm slechts de uitstoot van 39% van het wagenpark zou registreren.

iStock-1337751664

Impasse

Het voorstel lag dus op tafel, maar volgens informatie van de krant L’Écho lijkt de zaak nog lang niet afgerond te zijn, aangezien sommige politieke fracties zich afvragen wat de budgettaire impact van deze maatregel zal zijn.

Advertentie – lees hieronder verder

Maar de kwestie is dringend, aangezien we al de tweede helft van januari ingaan, wat betekent dat de berekening van de lonen – en dus de inhoudingen – al is gestart. De vraag is dus hoe de berekening gemaakt zal worden. En het antwoord is net bekend: volgens SD Worx zal de berekening van het VAA gebaseerd zijn op de referentiewaarden van het afgelopen jaar. In februari zal er een correctie worden aangebracht voor de lonen van januari, rekening houdend met de nieuwe formule en CO2-referentiewaarden, als ze tegen dan bekend zijn… Wat niet gegarandeerd is.

Men vraagt zich dus af hoe het dossier zal evolueren, wetende dat de minister van Financiën zijn doel zou kunnen bereiken door een eenzijdige maatregel uit te vaardigen, om de norm van 2023 te behouden. Dit zou gunstig zijn voor werknemers met een bedrijfswagen, maar voor degenen zonder zal het wachten zijn op een uitleg. Want zij betalen nog steeds de volle pot om elke dag met hun auto naar het werk te gaan… We begrijpen hun standpunt.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.752 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Wel of geen nieuwe rijtaks voor elektrische auto’s?

Voorlopig niet dus. De invoering van een verkeersbelasting voor auto’s op elektriciteit loopt in Vlaanderen flinke vertraging op door onderhandelingen en gebrek aan een akkoord met andere gewesten. Nog snel een elektrische auto kopen? Of loop je toch nog risico?

13 december 2024 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.752 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.