Een bedrijfswagen is geen volledig gratis voordeel. Begunstigden gebruiken hem immers ook voor privéverplaatsingen, inclusief woon-werkverkeer. In deze context moeten ze een voordeel alle aard (VAA) betalen dat natuurlijk elk jaar wordt herzien. Dit jaar is deze jaarlijkse herziening nauw verbonden met de CO2-uitstoot van het voertuig in kwestie, ten opzichte van een referentiecoëfficiënt, ofwel het gemiddelde van de CO2-uitstoot van alle geregistreerde voertuigen van het jaar.
Hoe lager de referentiecoëfficiënt, hoe groter het verschil en hoe hoger de VAA natuurlijk zal zijn. Dit is duidelijk het geval geweest in de afgelopen jaren, met hybride auto’s, plug-in hybrides en nu elektrische auto’s, die onvermijdelijk deze referentiecoëfficiënt verlagen.
Duurder in 2024?
Gezien de stijging van de verkoop van elektrische auto’s in 2023, is het logisch om te verwachten dat de referentiecoëfficiënt opnieuw sterk zal dalen, wat zou leiden tot een stijging van de VAA voor mensen met 100% thermische benzine- of dieselauto’s. Prognoses suggereren een stijging van ongeveer 20%.
Het kabinet van de minister van Financiën heeft berekeningen uitgevoerd en stelde vast dat de VAA van een benzine BMW X1 zou moeten stijgen van 171 naar 216 euro in 2024, en die van een diesel X3 van 296 naar 319 euro. Voor de begunstigden zou dit opnieuw een nieuwe vermindering van hun salaris betekenen.
Advertentie – lees hieronder verder
Voorgestelde oplossing
Het is gekend dat minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) een oplossing wou vinden om de stijging te beperken en zo de koopkracht van deze categorie werknemers te beschermen. Onze collega’s van L’Echo kregen dit voorstel in handen, en dit zijn de belangrijkste punten.
Tot nu toe is de berekening van de VAA uitsluitend gebaseerd op de verouderde NEDC-emissienorm. En omdat deze norm wordt gebruikt, zijn slechts 39% van de nieuw geregistreerde voertuigen momenteel opgenomen in de referentiecoëfficiënt. Het voorstel is dan ook om deze befaamde coëfficiënt beter te laten overeenkomen met de realiteit, en dit zou betekenen dat er rekening gehouden moet worden met de NEDC-waarde voor auto’s waarvoor deze norm bekend is, en de WLTP-norm voor andere auto’s waarvoor de NEDC-uitstoot niet bekend is.
Volgens het ministerie van Financiën zou deze nieuwe manier van beoordelen het mogelijk maken om de geselecteerde coëfficiënt voor 2024 terug te brengen tot 77 g/km in plaats van 51 g/km voor benzineauto’s en tot 63 g/km in plaats van 42 g/km voor dieselmodellen. Dit zou de stijging moeten beperken. Als we het voorbeeld van de twee eerdergenoemde BMW’s nemen, zou de stijging van de maandelijkse belasting slechts 7 euro voor de X1 bedragen en 8 euro voor de X3. Bovendien zouden er geen veranderingen zijn voor hybride of elektrische voertuigen.
Een realistische hervorming?
Voorlopig is dit slechts een voorstel, en is er dus geen zekerheid dat dit door de regering wordt goedgekeurd. Zoals vaak het geval is, zal de uitkomst het resultaat zijn van een strijd tussen links en rechts. Zowel de Franstalige als de Vlaamse liberalen hebben al aangegeven dat ze voor deze verandering zijn. Andere partijen daarentegen zijn voorzichtiger en willen tijd om de budgettaire impact van de maatregel te evalueren. Volgens L’Écho zou de minister hebben laten weten dat hij vastberaden is en dat hij, via decreet, de annulering van de 2024-formule zou kunnen opleggen, zodat de formule van 2023 van kracht blijft.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be