Sinds 2016 moeten de vrachtwagens die op de Belgische snelwegen en sommige gewest- en gemeentelijke wegen rijden een tol per kilometer betalen. Het tarief daarvan hangt af van het gewicht en de milieuklasse van de vrachtwagen. Viapass, de organisatie die de kilometerheffing van vrachtwagens beheert in ons land, bracht zopas zijn nieuw jaarrapport uit over het voorbije werkingsjaar. Dat loopt telkens tot april, omdat de kilometerheffing voor vrachtwagens in april 2016 werd ingevoerd.
Het nieuwe rapport van Viapass over het werkingsjaar 2021 brengt vier belangrijke conclusies:
Nooit eerder verdiende België zoveel geld met de kilometerheffing
De meeste tol wordt door buitenlanders betaald
Er zijn minder Russische en Oekraïense vrachtwagens op onze wegen
De inkomsten van de kilometerheffing gaan naar verschillende mobiliteitsprojecten
41,1 miljoen unieke vrachtwagens
Advertentie – lees hieronder verder
Een belangrijke vaststelling hierbij is dat het vrachtverkeer nog zeer sterk blijft toenemen op de Belgische wegen. Viapass spreekt van een verdere structurele groei van het aantal vrachtwagens op onze wegen. Het voorbije jaar reden er maar liefst 41,1 miljoen unieke vrachtwagens in België, terwijl dat er zes jaar geleden nog ‘slechts’ 39 miljoen waren. Bovendien reden tussen april 2021 en met maart 2022 alle geregistreerde vrachtwagens samen 350 miljoen kilometer meer dan het jaar ervoor. Samengevat: er rijden tegenwoordig dus meer vrachtwagens op onze wegen, die in totaal ook meer kilometers afleggen.
Conclusie 1: door het toenemende vrachtverkeer, dat wordt gestimuleerd door de verder groeiende vraag naar goederen, zal de drukte op ons wegennet alleen maar toenemen. Zeker als deze trend zich de volgende jaren doorzet. Daarom moet eerder werk gemaakt worden van de doorstroming van het verkeer in plaats van een beperking van het aantal rijstroken op de grote verkeersassen zoals nu, zou je denken.
Conclusie 2: Meer vrachtwagenverkeer betekent ook meer inkomsten voor de overheid door deze kilometerheffing. Dat is intussen een lucratieve bron van inkomsten geworden, die het voorbije jaar maar liefst 822 miljoen euro opbracht. Mooi, maar wat gebeurt met al dat geld? Want je kan moeilijk beweren dat onze verkeersinfrastructuur optimaal is uitgebouwd en in perfecte staat verkeert.
Ook dit aspect wordt toegelicht in het jaarrapport van Viapass dat stelt dat de opbrengsten van de kilometerheffing aan mobiliteitsprojecten worden besteed. Dat gaat heel breed van opleidingen voor vrachtwagenbestuurders over premies om vrachtwagens ecologischer te maken tot uiteraard ook infrastructuurwerken. Zo werd bijvoorbeeld vorig jaar een deel van de inkomsten van de kilometerheffing in Vlaanderen aangewend om de Kennedytunnel, de Tijsmanstunnel en de Craeybeckxtunnel in Antwerpen te renoveren of geluidsschermen te plaatsen langs de E40 in Aalter.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be