Belastingen

Kilometerheffing vrachtwagens bracht 822 miljoen op in 2021

De kilometerheffing voor vrachtwagens bracht vorig jaar een recordbedrag van 822 miljoen op in België. Dat is een stijging van 25% ten opzichte van het eerste werkingsjaar in 2016-2017. Tegelijk bereikte ook het aantal vrachtwagens op onze wegen een record met 41,1 miljoen voertuigen. Is dat goed nieuws voor de leefbaarheid en het fileprobleem? En waar gaat al dat geld heen?

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 25 mei 2022 | Leestijd: 4 min

Sinds 2016 moeten de vrachtwagens die op de Belgische snelwegen en sommige gewest- en gemeentelijke wegen rijden een tol per kilometer betalen. Het tarief daarvan hangt af van het gewicht en de milieuklasse van de vrachtwagen. Viapass, de organisatie die de kilometerheffing van vrachtwagens beheert in ons land, bracht zopas zijn nieuw jaarrapport uit over het voorbije werkingsjaar. Dat loopt telkens tot april, omdat de kilometerheffing voor vrachtwagens in april 2016 werd ingevoerd.

Het nieuwe rapport van Viapass over het werkingsjaar 2021 brengt vier belangrijke conclusies:

Advertentie – lees hieronder verder

  1. Nooit eerder verdiende België zoveel geld met de kilometerheffing
  2. De meeste tol wordt door buitenlanders betaald
  3. Er zijn minder Russische en Oekraïense vrachtwagens op onze wegen
  4. De inkomsten van de kilometerheffing gaan naar verschillende mobiliteitsprojecten

41,1 miljoen unieke vrachtwagens

L'année dernière, 41,1 millions de camions ont circulé sur les routes belges.

Een belangrijke vaststelling hierbij is dat het vrachtverkeer nog zeer sterk blijft toenemen op de Belgische wegen. Viapass spreekt van een verdere structurele groei van het aantal vrachtwagens op onze wegen. Het voorbije jaar reden er maar liefst 41,1 miljoen unieke vrachtwagens in België, terwijl dat er zes jaar geleden nog ‘slechts’ 39 miljoen waren. Bovendien reden tussen april 2021 en met maart 2022 alle geregistreerde vrachtwagens samen 350 miljoen kilometer meer dan het jaar ervoor. Samengevat: er rijden tegenwoordig dus meer vrachtwagens op onze wegen, die in totaal ook meer kilometers afleggen.

Conclusie 1: door het toenemende vrachtverkeer, dat wordt gestimuleerd door de verder groeiende vraag naar goederen, zal de drukte op ons wegennet alleen maar toenemen. Zeker als deze trend zich de volgende jaren doorzet. Daarom moet eerder werk gemaakt worden van de doorstroming van het verkeer in plaats van een beperking van het aantal rijstroken op de grote verkeersassen zoals nu, zou je denken.

Conclusie 2: Meer vrachtwagenverkeer betekent ook meer inkomsten voor de overheid door deze kilometerheffing. Dat is intussen een lucratieve bron van inkomsten geworden, die het voorbije jaar maar liefst 822 miljoen euro opbracht. Mooi, maar wat gebeurt met al dat geld? Want je kan moeilijk beweren dat onze verkeersinfrastructuur optimaal is uitgebouwd en in perfecte staat verkeert.

Ook dit aspect wordt toegelicht in het jaarrapport van Viapass dat stelt dat de opbrengsten van de kilometerheffing aan mobiliteitsprojecten worden besteed. Dat gaat heel breed van opleidingen voor vrachtwagenbestuurders over premies om vrachtwagens ecologischer te maken tot uiteraard ook infrastructuurwerken. Zo werd bijvoorbeeld vorig jaar een deel van de inkomsten van de kilometerheffing in Vlaanderen aangewend om de Kennedytunnel, de Tijsmanstunnel en de Craeybeckxtunnel in Antwerpen te renoveren of geluidsschermen te plaatsen langs de E40 in Aalter.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon