Krijgen elektrische bestelwagens binnenkort fiscale voordelen?

Terwijl steeds meer personenwagens in België elektrisch rijden, staat de elektrificatie van het bestelwagenpark stil. Of toch bijna. De regering zoekt naar een oplossing en overweegt fiscale stimuli, zoals bij de bedrijfswagens.

Gepubliceerd op 11 april 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Krijgen elektrische bestelwagens binnenkort fiscale voordelen?

België heeft altijd sterk ingezet op de bedrijfswagens om het wagenpark te vergroenen. Logischerwijs is de door Europa verplichte omschakeling naar elektrische auto’s in 2035 ook een kans die de Belgische regering al heeft gegrepen. Vanaf 2026 zijn alleen nog emissievrije auto’s 100 procent fiscaal aftrekbaar. De aftrekbaarheid van andere aandrijfvormen zal snel dalen en uiteindelijk helemaal verdwijnen.

Deze maatregel mag misschien lovenswaardig zijn, maar is toch niet ambitieus genoeg om een ander belangrijk deel van het Belgische wagenpark om te schakelen: de bestelwagens. Dit marktsegment blijft groeien, maar het aandeel van de elektrische modellen is bijna onbestaande: in 2022 waren slechts 1.604 van de 44.000 nieuwe inschrijvingen elektrisch (dit is amper 3,6 procent). Er is dus nog veel werk aan de winkel.

Twee nieuwe fiscale voordelen

In dat verband wil de ministerraad zelfstandigen en bedrijven aanmoedigen om over te schakelen op elektrische bestelwagens. Hoe kan dat? Met fiscale voordelen. Volgens onze collega’s van L’Echo heeft vicepremier Petra De Sutter (Groen) twee maatregelen op tafel gelegd.

Dynamic-03-source

Advertentie – lees hieronder verder

De eerste maatregel is de fiscale aftrekbaarheid van elektrische bestelwagens tijdelijk verhogen van 8 naar 40 procent, zoals in 2021 voor elektrische vrachtwagens gebeurde. De tweede maatregel ten slotte zou de aftrek van vervuilende bestelwagens op benzine of diesel vanaf 2028 verminderen, precies zoals bij de bedrijfswagens al gedaan werd (maar dan vanaf 2026).

Realistisch?

Natuurlijk zijn deze maatregelen momenteel slechts voorstellen en moet nog blijken of er een consensus gevonden wordt om ze effectief uit te voeren in de fiscaliteit. Voor Petra De Sutter lijkt de eerste maatregel de meest haalbare. “Voor we vervuilende bestelwagens fiscaal gaan ontmoedigen, stel ik voor dat we de komende jaren eerst voluit het emissievrije alternatief stimuleren”, legt ze uit.

Het valt echter nog te bezien hoe de beroepsorganisaties en de werknemers die bestelwagens als dagelijks werkmiddel gebruiken, reageren. Vergeet niet dat het aanbod van elektrische bestelwagens momenteel vrij beperkt is, wat voor bepaalde beroepen zeer moeilijk wordt. Sommige beroepsgroepen – bijvoorbeeld in de bouwsector – moeten dagelijks veel kilometers afleggen om zware en grote materialen te vervoeren. In dit geval is het duidelijk dat de elektrische oplossing momenteel niet aan hun noden voldoet. Wat kan er dan wel gedaan worden? Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.