Sinds donderdag 1 september 2022 betaal je een pak minder om te tanken in Frankrijk. Daar is een reden voor: een accijnsvermindering van 30 cent, waar de groep TotalEnergies nog 20 cent korting aan toevoegt. In die omstandigheden – en ondanks de hogere dieselprijs deze week – kost een liter nu nog rond de 1,7 euro. En dat is zonder de strijd om de consument gerekend, die mogelijk nog losbarst tussen de benzinestations. Maar niet bij ons, want hier zijn de prijzen geplafonneerd.
Tanken in Frankrijk is dus veel gunstiger geworden, want vandaag bespaar je als automobilist 35 cent per liter diesel (ongeveer 1,7 euro/liter in Frankrijk) en 22 cent per liter benzine (ongeveer 1,55 euro/liter). Voor die prijzen loont het de moeite enkele kilometers om te rijden. Uiteraard zijn de Belgische tankstationuitbaters hiermee niet gediend. Een paradox, want enkele maanden geleden waren het nog de Fransen die bij ons kwamen tanken.
Faillissementen?
De Belgische pomphouders, zowel Waalse als Vlaamse, in een straal van 40 kilometer rond de grens betreuren deze situatie. Ze zal minstens twee maanden duren, dat is wat de Franse overheid voorzien heeft. Brafco, de Belgische Federatie der Brandstoffenhandelaars, maakt zich zorgen. Al zeker tweehonderd pomphouders in Wallonië zijn volgens de federatie bedreigd, want ze riskeren niets meer te verkopen (behalve misschien wat tabaksproducten, die nog altijd iets goedkoper zijn dan bij onze buren). Brafco gaat nog verder en verwacht aanzienlijke omzetverliezen en mogelijk zelfs faillissementen.
Advertentie – lees hieronder verder
De situatie is absurd, want als veel Belgen in Frankrijk tanken, lijdt ook de Belgische staat grote verliezen. Voor de btw wordt ook rekening gehouden met het bedrag van de accijnzen. Bovendien dreigen ook andere producten die Belgische pomphouders verkopen in de rekken te blijven liggen. De Belgische automobilisten stoppen in Frankrijk niet alleen aan de pomp zelf, maar ook in de bijhorende winkel waar veel producten een pak goedkoper zijn dan bij ons.
Tot 25 euro per tank
Met zulke prijzen in de Franse tankstations schommelt de besparing op een tank diesel tussen 17 en 25 euro, naargelang de capaciteit van jouw brandstoftank (50 of 70 liter). Dat is niet niks. Dit verschil wordt wellicht nog meer uitgesproken als de prijs voor een liter diesel daalt op de internationale markten, aangezien de btw ook automatisch zakt. Dat vergroot het voordeel. Ook voor benzine is het interessant om enkele kilometers verder te rijden. Het verschil tussen een volle tank in Frankrijk en België ligt tussen 15 en 18 euro (50 of 60 liter).
Brafco herinnert eraan dat de Belgische pomphouders hun tarieven niet kunnen aanpassen want zij kopen een liter voor meer dan 1,5 euro. Om de meubelen te redden, zou de Belgische overheid, net als de Franse, moeten aanvaarden dat de accijnzen dalen tot het Europese minimum. Duitsland heeft dit ook al besloten. Op die manier zou nog eens 12 cent per liter brandstof bespaard kunnen worden.
Of de Belgische overheid nog iets zal doen, is verre van zeker. Zoals we woensdag konden vaststellen bij het Overlegcomité Energie, is er eerder sprake van machteloosheid. Of onbekwaamheid.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be