Belastingen

Worden laadpunten binnenkort belast in Brussel?

In Brussel bespreken de burgemeesters momenteel de mogelijkheid om een belasting te heffen op laadpunten voor elektrische auto’s. Worden laadpunten zo de nieuwe melkkoeien voor de overheid?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 9 nov. 2023 | Leestijd: 3 min

De burgemeesters van de Brusselse gemeentes zitten momenteel rond de tafel voor hun gebruikelijke Conferentie van Burgemeesters. L’Echo onthult dat er ook een onverwacht thema op de agenda staat: ze bespreken momenteel de heffing van een nieuwe belasting op laadpunten voor elektrische auto’s.

Laadpunten staan momenteel centraal in heel wat discussies binnen de regio. Zo is er sprake van een (sterk bestraffend) ‘roulatietariefom het fenomeen van laadpaalkleven te voorkomen, auto’s die aan het laadpunt blijven hangen terwijl ze al volledig opgeladen zijn. Dit principe werd al in juni goedgekeurd. Het doel is om het gebruik van de 11.000 beschikbare laadpunten op Brussels grondgebied te maximaliseren.

Advertentie – lees hieronder verder

Nieuwe belasting?

Deze keer is de aanpak anders. Het idee is om de uitbaters van laadpunten in het Brusselse Gewest te belasten, en in ieder geval de publieke laadpunten. Om onevenwichten en buitensporige tariefverschillen te vermijden (deze belasting wordt onvermijdelijk doorgerekend aan de eindgebruiker, de automobilist), zouden de 19 gemeenten een gemeenschappelijke belastingregeling afspreken (opgesteld door vertegenwoordigers van Brulocalis, Leefmilieu Brussel, Brussel Mobiliteit, Sibelga en het kabinet van de Brusselse minister van Mobiliteit, Alain Maron). Dit moet identieke bedragen garanderen en onderlinge concurrentie tussen de gemeentes voorkomen.

Het zou dus gaan om een forfaitaire belasting per laadpunt. Om ervoor te zorgen dat de impact op de laadtarieven beperkt blijft, wordt de voorkeur gegeven aan een berekeningsmethode op basis van het verbruik. Volgens L’Echo zou het besproken tarief rond één eurocent per kWh liggen. Kortom, de publieke laadpunten – die nu al de duurste laadmethode zijn – worden waarschijnlijk nog duurder. Uiteraard wordt deze potentiële nieuwe belasting op het einde van de rit betaald door de automobilist. Het was te denken dat naarmate de verbrandingsmotoren steeds meer terrein verliezen, de belastingdruk zou verschuiven naar elektrische auto’s. Wie had iets anders verwacht?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon