Worden laadpunten binnenkort belast in Brussel?

In Brussel bespreken de burgemeesters momenteel de mogelijkheid om een belasting te heffen op laadpunten voor elektrische auto’s. Worden laadpunten zo de nieuwe melkkoeien voor de overheid?

Gepubliceerd op 9 november 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Worden laadpunten binnenkort belast in Brussel?

De burgemeesters van de Brusselse gemeentes zitten momenteel rond de tafel voor hun gebruikelijke Conferentie van Burgemeesters. L’Echo onthult dat er ook een onverwacht thema op de agenda staat: ze bespreken momenteel de heffing van een nieuwe belasting op laadpunten voor elektrische auto’s.

Laadpunten staan momenteel centraal in heel wat discussies binnen de regio. Zo is er sprake van een (sterk bestraffend) ‘roulatietariefom het fenomeen van laadpaalkleven te voorkomen, auto’s die aan het laadpunt blijven hangen terwijl ze al volledig opgeladen zijn. Dit principe werd al in juni goedgekeurd. Het doel is om het gebruik van de 11.000 beschikbare laadpunten op Brussels grondgebied te maximaliseren.

Nieuwe belasting?

Deze keer is de aanpak anders. Het idee is om de uitbaters van laadpunten in het Brusselse Gewest te belasten, en in ieder geval de publieke laadpunten. Om onevenwichten en buitensporige tariefverschillen te vermijden (deze belasting wordt onvermijdelijk doorgerekend aan de eindgebruiker, de automobilist), zouden de 19 gemeenten een gemeenschappelijke belastingregeling afspreken (opgesteld door vertegenwoordigers van Brulocalis, Leefmilieu Brussel, Brussel Mobiliteit, Sibelga en het kabinet van de Brusselse minister van Mobiliteit, Alain Maron). Dit moet identieke bedragen garanderen en onderlinge concurrentie tussen de gemeentes voorkomen.

Het zou dus gaan om een forfaitaire belasting per laadpunt. Om ervoor te zorgen dat de impact op de laadtarieven beperkt blijft, wordt de voorkeur gegeven aan een berekeningsmethode op basis van het verbruik. Volgens L’Echo zou het besproken tarief rond één eurocent per kWh liggen. Kortom, de publieke laadpunten – die nu al de duurste laadmethode zijn – worden waarschijnlijk nog duurder. Uiteraard wordt deze potentiële nieuwe belasting op het einde van de rit betaald door de automobilist. Het was te denken dat naarmate de verbrandingsmotoren steeds meer terrein verliezen, de belastingdruk zou verschuiven naar elektrische auto’s. Wie had iets anders verwacht?

Advertentie – lees hieronder verder

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.758 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Wel of geen nieuwe rijtaks voor elektrische auto’s?

Voorlopig niet dus. De invoering van een verkeersbelasting voor auto’s op elektriciteit loopt in Vlaanderen flinke vertraging op door onderhandelingen en gebrek aan een akkoord met andere gewesten. Nog snel een elektrische auto kopen? Of loop je toch nog risico?

13 december 2024 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.758 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.