Worden laadpaalklevers weldra bestraft?

Een ‘laadpaalklever’ is een elektrische auto die geparkeerd en verbonden blijft met een laadpaal, ook al is hij volledig opgeladen. In Brussel groeit dit fenomeen omdat de eigenaars dan niet moeten betalen voor het parkeren. Maar dat kan binnenkort veranderen.

Gepubliceerd op 18 juli 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Worden laadpaalklevers weldra bestraft?

In het Brussels gewest zijn eigenaars van elektrische wagens die op straat laden vrijgesteld van parkeergeld, in tegenstelling tot sommige andere steden. Deze maatregel is genomen om het overstappen op een minder vervuilende auto te stimuleren, maar ook om het gebruik van het openbare laadnetwerk te stimuleren.

Het probleem is dat sommige automobilisten misbruik maken van dit voordelige systeem: ze gaan ‘s ochtends naar het werk, sluiten hun auto aan, gaan met de metro naar de werkplek en bezetten de plaats de hele dag, wat natuurlijk een probleem vormt voor andere eigenaars die hun voertuig willen opladen … En voor parking.brussels dat zich hierdoor bedrogen voelt!

Dit is dus het fenomeen van laadpaalklevers’ die aan een terminal gekluisterd blijven. Momenteel doet parking.brussels, dat de helft van deze specifieke locaties beheert, niets wanneer de auto met een kabel is aangesloten, zelfs niet als het opladen is voltooid.

Een lampje geeft echter aan of de batterij vol is of niet, waardoor de overheid in feite automobilisten kan beboeten die de laadpalen nodeloos bezetten. De gemeente Sint-Pieters-Woluwe doet dit nu al, maar pas nadat een kwartier eerder een waarschuwing op de voorruit werd geplaatst.

roger-starnes-sr-VUuBpG5avLY-unsplash

Advertentie – lees hieronder verder

Binnenkort verduidelijkingen en boetes

Deze situatie zal echter niet blijven duren. Brussel zal alles immers verduidelijken en het gewest zal minstens twee maatregelen nemen: parkeren wordt betalend en er komt een specifiek ‘rotatietarief’. Dit verklaarde minister van Mobiliteit Elke van den Brandt (Groen), die heeft aangegeven dat er ook wordt nagedacht om een einde te maken aan het gratis parkeren voor ladende elektrische auto’s.

Tegelijkertijd komen er wellicht ook specifieke parkeertarieven voor deze zones, wat wie de regels respecteert en zijn auto komt loskoppelen zodra die is opgeladen, moet natuurlijk niet bestraft worden.

Daarom komt er een rotatietarief: bestuurders zullen na het einde van hun laadsessie moeten doorbetalen als ze hun voertuig aangesloten laten. Tegen aanzienlijke kosten moet dit hen aanmoedigen om van plaats te veranderen.

Parking.brussels wil ook de situatie regelen in de ruimtes die zij beheert: als de auto niet langer laadt en rotatietarief niet wordt toegepast, zal er een boete van 50 euro volgen, zoals het geval is voor een thermische wagen die deze ruimte inneemt die is gereserveerd voor het opladen van elektrische wagens.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.