Elektrisch

Een boete als je te lang aan een laadpaal parkeert?

In Nederland is men de zogenaamde laadpaalklevers beu. Dat zijn bestuurders van een elektrische auto die hun wagen niet verplaatsen nadat ze hem via een openbare laadpaal hebben opgeladen. “Zij krijgen een boete”, aldus het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden. Maar hoe zit het in België?

Geschreven door Joris Bosseloo | 16/04/2022

De eigenaar van een elektrische MG die zijn wagen ‘te lang’ aan een publieke laadpaal had laten staan, moet daarvoor betalen. Een gemeentelijke controleur stelde vast dat “het groene lampje brandde” en ging twee uur later opnieuw polshoogte nemen. Aangezien de SUV er nog steeds stond, werd een boete uitgeschreven. Volgens de Algemene Plaatselijke Verordening is het namelijk  verboden om een voor het opladen gereserveerde plaats langdurig bezet te houden.

De bekeuring werd aangevochten. De EV-eigenaar stelde dat 1 uur en 59 minuten niet als langdurig mag worden beschouwd omdat het volgens hem moeilijk in te schatten is wanneer een elektrische auto effectief volgeladen is. “Je kan moeilijk naast de auto blijven staan”, aldus de man. De rechter volgde die redenering niet en het heerschap moest alsnog de boete betalen (95 euro).

Advertentie

De rechtbank gaf ook duiding bij de beslissing. Het is de verantwoordelijkheid van de bestuurder om de auto te verplaatsen wanneer diens batterij weer vol is. Die persoon moet met andere woorden zelf de inschatting maken, bijvoorbeeld door rekening te houden met de laadtijd die door de constructeur wordt opgegeven.

En in België?

EV

In de Belgische wegcode staat niets vermeld over te lang aan een laadpaal blijven staan. Wat gemeenten wel mogen doen, is het heft in eigen handen nemen en bepaalde borden plaatsen (om vervolgens GAS-boetes uit te kunnen delen). Zo mag een geëlektrificeerde auto in Blankenberge maximaal 4 uur opladen aan een openbaar laadstation en in Damme, Knokke-Heist en Oostende moet je 58 euro betalen als je je wagen níet aan het opladen bent op zo’n voorbehouden plaats. Dat zijn slechts enkele voorbeelden.

Mag volgens de letter van de wet iedereen aan een laadpaal parkeren?

Op de vraag of eender welke wagen aan een laadpaal mag parkeren (en dus ook auto’s die niet onder de categorie ‘elektrisch‘ of ‘plug-in hybride‘ vallen), ontdek je het antwoord door hier te klikken.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's