De eigenaar van een elektrische MG die zijn wagen ‘te lang’ aan een publieke laadpaal had laten staan, moet daarvoor betalen. Een gemeentelijke controleur stelde vast dat “het groene lampje brandde” en ging twee uur later opnieuw polshoogte nemen. Aangezien de SUV er nog steeds stond, werd een boete uitgeschreven. Volgens de Algemene Plaatselijke Verordening is het namelijk verboden om een voor het opladen gereserveerde plaats langdurig bezet te houden.
De bekeuring werd aangevochten. De EV-eigenaar stelde dat 1 uur en 59 minuten niet als langdurig mag worden beschouwd omdat het volgens hem moeilijk in te schatten is wanneer een elektrische auto effectief volgeladen is. “Je kan moeilijk naast de auto blijven staan”, aldus de man. De rechter volgde die redenering niet en het heerschap moest alsnog de boete betalen (95 euro).
De rechtbank gaf ook duiding bij de beslissing. Het is de verantwoordelijkheid van de bestuurder om de auto te verplaatsen wanneer diens batterij weer vol is. Die persoon moet met andere woorden zelf de inschatting maken, bijvoorbeeld door rekening te houden met de laadtijd die door de constructeur wordt opgegeven.
En in België?
Advertentie – lees hieronder verder
In de Belgische wegcode staat niets vermeld over te lang aan een laadpaal blijven staan. Wat gemeenten wel mogen doen, is het heft in eigen handen nemen en bepaalde borden plaatsen (om vervolgens GAS-boetes uit te kunnen delen). Zo mag een geëlektrificeerde auto in Blankenberge maximaal 4 uur opladen aan een openbaar laadstation en in Damme, Knokke-Heist en Oostende moet je 58 euro betalen als je je wagen níet aan het opladen bent op zo’n voorbehouden plaats. Dat zijn slechts enkele voorbeelden.
Mag volgens de letter van de wet iedereen aan een laadpaal parkeren?
Op de vraag of eender welke wagen aan een laadpaal mag parkeren (en dus ook auto’s die niet onder de categorie ‘elektrisch‘ of ‘plug-in hybride‘ vallen), ontdek je het antwoord door hier te klikken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be