Trajectcontroles in Europa: waar staan ze?

Het principe van de trajectcontrole is blijkbaar in de mode bij de overheden. Dit controle- en repressiemiddel voor de snelheid blijkt bijzonder doeltreffend. Het aantal trajectcontroles neemt toe op de Belgische wegen, maar ook in andere Europese landen. Hier lees je hoe je ze kunt opmerken.

Gepubliceerd op 22 februari 2022
Leestijd : 4 min

Deel

Trajectcontroles in Europa: waar staan ze?

De klassieke snelheidscontrole, zowel vast als mobiel, is uit de mode. Tegenwoordig worden trajectcontroles geplaatst, systemen die de snelheid niet langer controleren op een vast punt van het traject, maar over een afstand van meerdere kilometers.

Het principe is eenvoudig: camera’s scannen de nummerplaten op meerdere plaatsen en bepalen een gemiddelde snelheid over de hele lengte van het parcours. Resultaat: je kunt niet meer aan een boete ontkomen als je snelheid te hoog is.

Dit systeem is uiterst doeltreffend, want je kunt er niet aan ontsnappen. Bestuurders worden plots gedwongen om de snelheidslimiet nauwgezet te respecteren, over het hele traject. En dat kan lang zijn: op de E42 of de E40 is het bijvoorbeeld bijna 20 km. Gezien de lengte hebben automobilisten dus geen andere keuze dan de snelheidsbeperking te respecteren… of een PV te krijgen.

Niet alleen snelheid

Trajectcontroles zijn dus zeer doeltreffend, ook al hanteren ze een kleine tolerantiemarge, zoals bij alle flitspalen het geval is. Maar terwijl die marge ongeveer 6 procent bedraagt voor een vaste radar, zou ze hier volgens de autoriteiten tussen de 3 en 10 procent liggen.

Advertentie – lees hieronder verder

Goed om te weten: de portalen van de trajectcontroles zijn heel wat veelzijdiger dan hun vaste tegenhangers. Ze zijn namelijk in staat om de grootte van het voertuig te onderscheiden, wat betekent dat ze zich aanpassen aan de snelheidslimieten van elk voertuig, bijvoorbeeld die van vrachtwagens.

Ze kunnen ook gesynchroniseerd worden met de verkeersborden en aangepast worden aan de omstandigheden. In het geval van smog kunnen de beheerders bijvoorbeeld de snelheid opnieuw instellen en verlagen van 120 km/u naar 90 km/u op de snelweg. Daar ben je beter van op de hoogte…

Niet alleen in België

trajectcontrole-2

Omdat het systeem zo strikt is voor automobilisten, is het nuttig om te weten hoe je deze zones met trajectcontroles kunt herkennen. Maar wat blijkt: steeds minder gecontroleerde zones zijn herkenbaar, omdat ze niet meer per se met een bord worden aangegeven. Dit is vooral het geval in Vlaanderen.

België is zeker niet het enige land dat trajectcontroles inzet. Ook Frankrijk, het land van de automatische radar bij uitstek, en andere Europese landen hebben deze controles op grote schaal omarmd. Er is dan ook geen manier om eraan te ontsnappen, vooral omdat Europese landen akkoorden hebben gemaakt om overtreders op te sporen en het boetegeld terug te vorderen op elk nationaal grondgebied.

De onderstaande tabel toont de belangrijkste Europese landen waar de trajectcontroles in gebruik zijn, net als eventuele kaarten van hun locaties. Hou er ook rekening mee dat sommige landen erg streng zijn voor zogenaamde ‘verklikkers’. In Zwitserland of Oostenrijk zijn tools zoals Coyote zelfs verboden. En het heeft geen zin om terug te vallen op Waze, want die service is er ook niet beschikbaar.

Land

Kenmerken

Kaart met locaties

België

Zones aangeduid met borden. België wil 108 trajectcontroles in gebruik nemen. Voortaan werken ze 24/24 op 7/7.

Vlaanderen: klik voor alle info

Wallonië: klik voor alle info

Brussel: nog geen kaart beschikbaar

Frankrijk

Zones aangeduid met borden.

Klik voor alle info

Nederland

Zones doorgaans aangeduid met borden, maar niet altijd.

Klik voor alle info

Duitsland

Trajectcontroles voortaan in gebruik. Kunnen ook de afstand tussen voertuigen meten.

Klik voor alle info

Luxemburg

Trajectcontroles operationeel. Momenteel twee bekend.

Klik voor alle info

Zwitserland

Zeer veel trajectcontroles. Ze worden nooit aangeduid. Inbeslagname en boete bij gebruik van een rijhulpmiddel (zoals Coyote).

Oostenrijk

Al meer dan twintig jaar trajectcontroles. Verbod op rijhulpmiddelen.

Italië

Trajectcontroles in werking, vooral op de snelwegen. Doorgaans aangeduid.

Klik voor alle info

Spanje

Veel trajectcontroles, voornamelijk op snelwegen. Altijd aangeduid. Tolerantie tussen 3 en 7 procent.

Verenigd Koninkrijk

Veel trajectcontroles.

Het hele land: klik voor alle info

Wales: klik voor alle info

Schotland: klik voor alle info

Noord-Ierland: klik voor alle info

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.