Tolerantiemarge voor flitspalen in België is een van de ruimste in Europa

In België hebben vaste en mobiele flitspalen en trajectcontroles allemaal een tolerantiemarge die automobilisten te streng vinden, omdat kleine onbedoelde snelheidsovertredingen worden bestraft. Maar ze zouden blij moeten zijn, want de tolerantiemarge in België is veel ruimer dan elders in Europa.

Gepubliceerd op 22 augustus 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Tolerantiemarge voor flitspalen in België is een van de ruimste in Europa

In België gaan de flitspalen niet af van bij de eerste overschrijdende kilometer. In werkelijkheid worden flitspalen ingesteld met een tolerantiemarge. Tot voor kort was dit de verantwoordelijkheid van de regionale en lokale autoriteiten. Zoals je je kunt voorstellen leidde dit tot grote verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië. Om deze verschillen te beperken, hebben de autoriteiten dit jaar allemaal een gemeenschappelijke tolerantiemarge ingesteld.

Op dit moment is dit 6 km/u tot 100 km/u en 6% daarboven. Dit betekent dat een bestuurder die betrapt wordt op 36 km/u of 56 km/u in een 30 km/u-zone of de bebouwde kom zich niet meer zorgen hoeft te maken dan een bestuurder die 127 km/u (of 127,2 km/u om precies te zijn) rijdt op een snelweg die beperkt is tot 120 km/u. Bij ons zou het VIAS-instituut deze tolerantiemarge willen verlagen, maar dat is nog niet gelukt. En dat is prima, want VIAS gaat wel een beetje ver. Het verlagen van deze marge zou de staatskas alleen maar spekken. En laten we niet vergeten dat de beste cruisecontrolsystemen makkelijk misleid worden door een lichte helling. We kunnen enerzijds niet allerlei rijhulpmiddelen promoten (of zelfs verplichten) en anderzijds de bestuurder verantwoordelijk stellen.

En elders?

Dit gezegd zijnde, heeft de Belg het recht om te klagen over deze tolerantiemarge van 6 km/u of 6%, die hij te laag vindt? Eigenlijk niet. Want in de buurlanden en elders in Europa is de tolerantiemarge veel kleiner. Onze collega’s van Sud Info namen een kijkje in enkele van deze landen, dus hoe zit het elders?

In Frankrijk bijvoorbeeld, een van de landen die het meest door Belgen wordt bezocht, is de tolerantiemarge voor vaste radars 5 km/u onder de 100 km/u en 5% boven deze grens. Dit betekent dat je 137 km/u zou kunnen rijden bij een omgerekende maximumsnelheid van 130,5 km/u. De marge is echter 10 km/u voor snelheidslimieten onder de 100 km/u (70, 80 of 90 km/u) voor andere flitsmethodes, terwijl deze voor radarauto’s (en alleen hiervoor) altijd 10% bedraagt. Met een radarauto wordt de bestuurder beboet vanaf 144 km/u op een snelweg die is begrensd tot 130 km/u.

Advertentie – lees hieronder verder

12687

Nederland is minder ‘laks’ dan België of Frankrijk. In feite is de tolerantiemarge slechts 3 km/u onder de 100 km/u en 3% erboven. Met andere woorden, hier is meer voorzichtigheid geboden. VIAS wil het Nederlandse voorbeeld volgen en de Belgische marge dus halveren.

In het oosten

Zetten we onze kleine rondreis door Europa voort, dan zien we dat Luxemburg dezelfde regels toepast als Nederland, namelijk 3 km/u en 3%. Dit is ook het geval in Duitsland, hoewel er verschillende toleranties kunnen gelden voor bepaalde controleapparaten, zoals videovolgsystemen. In Duitsland verschillen deze toleranties niet per deelstaat: in het hele land en op alle wegen geldt dezelfde regel: snelwegen, secundaire wegen, stadswegen, enz.

Het Zwitserse systeem staat niet bekend om zijn tolerantie. En het is ook complexer. De marges variëren afhankelijk van de snelheid en het type apparatuur dat voor de handhaving wordt gebruikt. De nauwkeurigste apparaten, zoals lasers, hebben een marge van 3 km/u onder 100 km/u, maar 4 km/u tussen 101 en 150 km/u en 5 km/u boven 150 km/u. Voor vaste flitspalen en camera’s langs de weg zijn deze waarden 5, 6 en 7 km/u. En als de radar in een bocht wordt geplaatst (of gemeten), loopt de marge op tot 10 km/u, of zelfs 14 km/u boven de 100 km/u. Om hoofdpijn van te krijgen!

Oostenrijk, Italië en Spanje

Oostenrijk hanteert ook een marge van 3 km/u of 3% onder en boven de 100 km/u. Dit is minder tolerant dan in Italië, waar de marge 5% is met een minimum van 5 km/u. Spanje ten slotte heeft een systeem dat vergelijkbaar is met dat van Zwitserland: 3 km/u of 3% voor een trajectcontroleradar, 5 km/u of 5% voor een vaste radar en 7 km/u of 7% voor een mobiele radar.

Je danst best niet met de duivel als je onderweg bent, want de straffen variëren ook en in Zwitserland en Oostenrijk kunnen ze zeker streng zijn. Belgische automobilisten mogen dus niet te veel klagen over de toleranties die we hier toepassen, toch?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.