Elektrisch

Binnenkort sancties voor ‘laadpaalkleven’

Het woord ‘laadpaalkleven’ duikt alsmaar vaker op in de media. Kort gezegd, betekent dit werkwoord ‘je auto aan een laadpaal laten staan nadat deze is opgeladen’. Laadpaalklevers zorgen voor heel wat frustratie bij talloze gebruikers van elektrische auto’s, al is de kans groot dat het fenomeen binnenkort niet meer zo vaak zal voorkomen in België.

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 7 jun. 2022 | Leestijd: 4 min

Iets minder dan twee maanden geleden berichtten we op Gocar voor het eerst over een zogenaamde laadpaalklever. Die persoon vocht in Nederland – onsuccesvol – een boete aan wegens het te lang parkeren aan een openbare laadpaal. De man verdedigde zichzelf door te zeggen dat het moeilijk in te schatten is wanneer een EV exact helemaal opgeladen is, maar de rechter gaf hem ongelijk.

Of hiermee een precedent werd geschept? Niet helemaal, want in het net aangehaalde geval had de beslissing betrekking op een Algemene Plaatselijke Verordening, zeg maar een gemeentelijke wet, en de ene gemeente (of stad) is de andere niet. Amsterdam, bijvoorbeeld, maakt er voorlopig geen punt van als een elektrische auto zich een voor EV’s en plug-in hybrides bedoelde parkeerplaats als het ware toeëigent. Zo is het verhaal van de Tesla die meer dan 2 maanden (!) lang aan zo’n openbare laadterminal is blijven staan je wellicht niet ontgaan. De eigenaar, die op vakantie was, had behalve zijn afwezigheid zelfs een goed excuus om de wagen spinnenwebben te laten vergaren…

Advertentie – lees hieronder verder

België krijgt nieuwe wet

EV

In ons Belgenlandje spreken we niet van Algemene Plaatselijke Verordeningen, maar kennen we wel lokale regels die worden afgedwongen met Gemeentelijke Administratieve Sancties, in de volksmond GAS-boetes. Geraak daar maar eens aan uit, want net zoals in het land van de klompen zijn bepaalde zaken toegelaten in de ene stad, maar niet in de andere. Of verschillen de regels wat bijvoorbeeld de tijdsduur van het openbaar laden betreft.

In Gent mag een elektrische wagen onbeperkt in tijd aan een laadpaal blijven staan. Sterker nog: wie ginds van zo’n plaats gebruikmaakt, hoeft geen parkeerticket te betalen en is zelfs niet verplicht om de auto ook effectief op te laden. Politieke tegenstanders noemen dit – terecht? – eliteparkeren. In Leuven daarentegen moet je wel parkeergelden betalen als je een plek voor vierwielers-met-een-stekker bezet, en hetzelfde geldt voor Antwerpen, waar je tegenwoordig 1 eurocent moet betalen voor elke extra minuut nadat de batterij vol is. In kustgemeentes zijn ze doorgaans ook strikt en wordt het opladen in tijd beperkt (max. 4 uur in Blankenberge) of hangen er boetes vast aan het niet-opladen van een EV op een daarvoor voorziene plaats (58 euro in onder meer Knokke en Oostende).

Kortom, het is een waar kluwen waar bijna niemand aan uitkan en dus moeten EV-rijders overal waar ze parkeren goed nakijken wat er op de onderborden staat. Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) is die willekeur beu en gaat zeer binnenkort – rond het einde van deze zomer – een duidelijke regel invoeren voor het ganse land: eens zijn batterij vol is, moet een EV of PHEV elders gaan staan. Op een ‘normale’ plaats dus. De minister stelt dat deze beslissing de ‘parkeerrotatie’ van elektrische voertuigen gaat bevorderen (zodat iedereen de kans krijgt om op te laden) en het ‘eliteparkeren’ moet tegengaan. Opvallend: het blijven de gemeentes die de sancties mogen bepalen…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon