Trajectcontroles zijn zowat de norm geworden in België. Om snelheidsovertredingen tegen te gaan en het aantal ongevallen te verminderen, investeert de overheid massaal in deze systemen, die de overtreders vaak geen kans geven. België is nu een van de meest gecontroleerde landen in Europa. Dat geldt uiteraard voor Vlaanderen, dat op dit vlak al jaren aan de weg timmert, maar ook voor Wallonië, dat stilaan zijn achterstand inhaalt.
Net als alle andere radars vereisen trajectcontroles onderhoud en kalibratie. Zo moet de juiste snelheidslimiet op het traject ingesteld worden, anders zijn de resultaten uiteraard niet correct. Helaas liep dit verkeerd in de gemeente Schiplaken, in de buurt Mechelen.
Meer dan 200 getroffen automobilisten
In totaal kregen 258 automobilisten een boete. Maar ten onrechte. Het systeem was namelijk ingesteld op een gemiddelde maximumsnelheid van 30 km/u, terwijl de wettelijke limiet daar eigenlijk 50 km/u bedraagt. Tot overmaat van ramp duurde het dertien dagen voor de fout werd ontdekt en de trajectcontrole opnieuw geprogrammeerd werd op de juiste snelheid.
Ondertussen kregen de 258 automobilisten een boete van minstens 150 euro, als we ons baseren op het boetetarief per km/u overschrijding in een zone 30. In dit geval werd de trajectcontrole beheerd door een privébedrijf. Het bedrijf in kwestie gaf meer uitleg over deze fout aan HLN: “De nodige maatregelen zijn al genomen om de situatie recht te zetten. Iedereen die onterecht een boete heeft gekregen, is op de hoogte gebracht en hoeft die uiteraard niet te betalen.” Automobilisten die al betaald hebben, krijgen hun geld terug. Hopelijk worden de nodige lessen getrokken uit deze zaak…
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be