VIAS wil waarschuwingssystemen voor flitspalen verbieden

Zullen Belgische automobilisten binnenkort dezelfde regels moeten volgen als Zwitsers, Oostenrijkers en Duitsers? De vraag rijst omdat VIAS wil dat de overheid radarmelders verbiedt.

Gepubliceerd op 24 januari 2024
Leestijd : 3 min

Deel

VIAS wil waarschuwingssystemen voor flitspalen verbieden

Waarschuwingssystemen voor flitspalen worden veel gebruikt door Belgische automobilisten. Maar dat zou binnenkort kunnen veranderen, want VIAS heeft een aanbeveling ingediend op verzoek van de overheid om ze te verbieden. Het instituut heeft twee jaar lang een uitgebreide studie uitgevoerd om de impact van deze systemen op de verkeersveiligheid te bepalen, meldt Sud Info.

De overheid heeft namelijk de ambitie om het aantal doden op de Belgische wegen te verminderen tegen 2030, met een “streefcijfer” van 320 doden tegen 540 in 2022. Er is dus nog een lange weg te gaan… Maar het lijkt erop dat waarschuwingssystemen voor flitspalen contraproductief zijn. Volgens VIAS zou 37% van de Belgen regelmatig zo’n systeem gebruiken in de auto, of het nu gaat om een Coyote-box of een mobiele app zoals Google Maps of Waze. Volgens de laatste schattingen zouden 1,6 miljoen Belgen Waze gebruiken en iets meer dan een miljoen de Coyote-dienst. En volgens de enquête van VIAS zou dit percentage in de komende jaren nog toenemen.

Ervaren chauffeurs

Uit de enquête van VIAS blijkt dat vooral de bestuurders die vaak op de weg zijn een waarschuwingssysteem gebruiken. En zij zouden veel minder boetes krijgen dan degenen die dat niet doen – 50% minder! Financieel gezien zou het dus de moeite waard zijn voor deze mensen. Maar volgens VIAS leidt het gebruik van dergelijke systemen tot een lakse houding ten opzichte van snelheid, waarbij gebruikers geloven dat het overschrijden van de maximumsnelheid geen gevolgen heeft (26% tegenover 19% bij de niet-gebruikers).

Bovendien geeft het gebruik van een radarmelder ook een gevoel van veiligheid en moedigt het aan om sneller te rijden, wetende dat het systeem op tijd zal waarschuwen bij controle. Volgens VIAS zal het verbieden van deze toestellen het gedrag veranderen in de goede richting: meer respect voor de snelheidslimieten en mogelijk een groter besef van het gevaar.

Advertentie – lees hieronder verder

waze-3

Tools die te efficiënt zijn?

Ook de juistheid van de waarschuwingssystemen wordt bekritiseerd. VIAS meldt zo dat Waze in 94% van de gevallen een juiste waarschuwing stuurt. Hierdoor zijn automobilisten heel voorzichtig, waardoor dronken bestuurders bijvoorbeeld door de mazen van het net glippen door hun route te wijzigen.

Bovendien omarmt VIAS weinig het marketingstandpunt van de moederbedrijven die de waarschuwingssystemen leveren. Deze worden niet langer gepresenteerd als waarschuwsystemen voor flitspalen, maar als hulpmiddelen voor het rijden en de verkeersveiligheid, omdat ze ook informatie verstrekken over files, ongevallen en gevaren op de weg. VIAS is echter van mening dat de informatie die automobilisten krijgen niet erg nuttig is en de bestuurder eerder afleidt, behalve wanneer ze worden gewaarschuwd voor een spookrijder. Deze apparaten zouden dus eerder storend zijn.

Een mogelijk verbod?

De vraag is nu of de aanbeveling van VIAS een aandachtig oor zal vinden binnen de regering. Volgens het kabinet van de federale minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet (Ecolo), maakt het onderzoek van VIAS het mogelijk om de invloed van radarmelders op de verkeersveiligheid objectief te beoordelen, wetende dat snelheidscontroles het risico op ongevallen met 20 tot 30% verminderen. De minister vertelde onze collega’s van Sud Info dat het nuttig zou zijn om deze systemen aan te passen zoals in Frankrijk het geval is, namelijk door ze niet langer toe te staan een specifiek GPS-punt voor controle aan te geven, maar eerder een gevaarlijke zone.

Voor Gilkinet zou dit voldoende zijn, en hij heeft zijn administratie al gevraagd om met de verschillende dienstenplatforms in gesprek te gaan over aanpassingen in die richting. Dit gezegd zijnde, zullen de gesprekken vóór het einde van de legislatuur moeten worden afgerond, omdat we ons ook kunnen voorstellen dat de dienstverleners enige weerstand zullen bieden. Wordt vervolgd.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.753 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.753 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.