Wallonië “haalt achterstand in” met snelheidscontroles

De nieuwe procureur des Konings van Bergen, Ingrid Godart, heeft in een gesprek met RTL bevestigd dat alles in het werk wordt gesteld om ervoor te zorgen dat Wallonië zijn achterstand op het gebied van automatische flitspalen inhaalt.

Gepubliceerd op 11 maart 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Wallonië “haalt achterstand in” met snelheidscontroles

We hebben het nauwelijks gemerkt: de overheid stelt momenteel alles in het werk om de verkeerscontroles, maar ook de sancties voor overtreders te versterken. Tussen de nieuwe Lidars, ook wel mitraillette genoemd, de nieuwe wetten om riskant gedrag dat op sociale netwerken wordt gepubliceerd te bestraffen of de mogelijkheid om boetes te innen via loonbeslag, is het duidelijk dat de automobilist zich in het midden van een tang bevindt waaraan hij nu bijna niet meer kan ontsnappen.

En het is duidelijk nog niet voorbij. Ingrid Godart, de nieuwe procureur des Konings van Bergen en een van de vijf hoogste magistraten van het land, bevestigde immers tegenover RTL dat Wallonië alles in het werk stelt om “de achterstand in te halen“. We weten immers dat Vlaanderen al vele jaren een heel ander beleid voert, met onder meer de vermenigvuldiging van automatische flitspalen.

radar-02

Minder flitspalen, maar niet voor lang

Niemand zal het onevenwicht tussen de gewesten betwisten: Wallonië heeft (veel) minder flitspalen op zijn wegen, terwijl er in het zuiden van het land twee keer zoveel doden vallen op de wegen. Ingrid Godart erkent dat er een objectieve achterstand is in het aantal geïnstalleerde flitspalen in Wallonië ten opzichte van Vlaanderen, maar ze voegt eraan toe dat deze realiteit aan het veranderen is: “Wallonië is bezig met een geleidelijke maar ernstige inhaalbeweging“. Met andere woorden, de Waalse wegen zullen binnenkort gevuld zijn met veel meer kastjes.

Advertentie – lees hieronder verder

Moeten we ons zorgen maken over deze race naar de radar? Waarschijnlijk wel, maar Ingrid Godart geeft aan dat het niet onmiddellijk zal gebeuren en dat de aanpak geleidelijk zal verlopen, omdat het belangrijk is “om gaandeweg het aantal vastgestelde overtredingen en het aantal klachten en beroepen dat zal worden ingediend te observeren”. Het is duidelijk dat het nodig is om doeltreffend te blijven en er is dus geen sprake van om, ondanks het gezonde verstand, op elke straathoek flitspalen te plaatsen, wat contraproductief zou zijn en waarschijnlijk ook financieel niet houdbaar.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.