Zal het recordaantal snelheidsovertredingen de servers van de DIV doen ontploffen?

De overheid is tot een verrassende conclusie gekomen: de servers van de DIV zouden het kunnen begeven, omdat ze de afgelopen maanden overbelast zijn geraakt door het recordaantal snelheidsovertredingen.

Gepubliceerd op 21 december 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Zal het recordaantal snelheidsovertredingen de servers van de DIV doen ontploffen?

De bedoeling van het verhogen van het aantal flitspalen op onze wegen is om automobilisten beter te controleren, hen aan te moedigen hun snelheid te verlagen en het aantal ongevallen op de weg te verminderen. Daarom kiezen de autoriteiten voor steeds effectievere technologieën, zoals trajectcontroles, lidars en ANPR-camera’s.

De verspreiding van deze krachtige snelheidsmeters heeft echter ook geleid tot een toename van het aantal vaststellingen, dat nu een recordhoogte bereikt: in 2022 werden niet minder dan 6,2 miljoen snelheidsovertredingen geregistreerd, oftewel 17.000 per dag. Natuurlijk moeten al deze gevallen worden behandeld, waarvoor menselijke middelen nodig zijn (wat de taak is van het federaal parket), maar ook technische middelen, want deze boetes moeten natuurlijk elektronisch worden verwerkt. En dat is iets wat onze autoriteiten duidelijk over het hoofd hebben gezien.

iStock-1496043245

Een servercrash?

Wellicht was het nodig geweest om de capaciteit van de servers te verhogen, zoals onze collega’s van Het Nieuwsblad schrijven. Volgens goed ingelichte bronnen zou de politie weleens moeilijkheden kunnen ondervinden bij het uitschrijven van een groot aantal boetes door de ondercapaciteit van de databank van de Dienst Inschrijvingen van Voertuigen (DIV). Naar verluidt zijn er steeds terugkerende technische problemen, die zouden kunnen leiden tot een servercrash.

Advertentie – lees hieronder verder

Dit komt doordat de explosieve toename van het aantal overtredingen ervoor zorgt dat het systeem overbelast raakt. Met andere woorden, het aantal aanvragen voor de contactgegevens van een overtreder is ook gestegen, wat tot storingen leidt. De situatie is zelfs bevestigd aan onze collega’s door de Federale Overheidsdienst Mobiliteit. De vrees is reëel, zeker nu de overheid doorgaat met het installeren van nieuwe flitspalen, wat leidt tot een sneeuwbaleffect.

Voor de FOD Mobiliteit is het dus dringend nodig om te investeren in nieuwe servers om verlamming te voorkomen. Zoniet zou het aantal boetes wel eens kunnen dalen, aangezien niet alle aanvragen beantwoord zullen worden. De situatie is dusdanig ernstig dat de Kamer van Volksvertegenwoordigers een dringend verzoek heeft ontvangen van de federale ministers van Mobiliteit, Justitie en Binnenlandse Zaken om fondsen vrij te maken.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.