Boetes

Trajectcontroles binnenkort ook op bouwwerven

Op een groot deel van het Belgische wegennet staan al trajectcontroles die automobilisten dwingen hun voet van het gaspedaal te halen. Vanaf 2024 zullen ze ook worden gebruikt op bouwwerven langs snelwegen in het zuiden van het land. Hier zijn enkele verklaringen.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 31 aug. 2023 | Leestijd: 4 min

Sinds enkele maanden moeten automobilisten zich aanpassen aan de aanwezigheid van trajectcontroles op onze Europsese snelwegen. Het worden er ook steeds meer omdat hun effectiviteit lijkt te zijn bewezen, zeker bij trajectcontroles waar het betreffende traject in zijn geheel wordt gecontroleerd.

Terwijl trajectcontroles dwingen om je over een bepaalde afstand aan de snelheidslimiet te houden op snelwegen, is dit niet het geval in zones met wegwerkzaamheden, die nog steeds meestal worden bewaakt door Lidars en waarna automobilisten de ongelukkige neiging hebben om weer sneller te rijden. Uit een recent onderzoek van de Vinci Foundation bleek dat de naleving van snelheidslimieten in zones met wegwerkzaamheden zeer onvoorspelbaar is.

Advertentie – lees hieronder verder

Volgens de verzamelde gegevens vertragen 7 van de 10 automobilisten niet bij werkzaamheden en dat heeft zijn gevolgen want volgens VIAS gebeuren 30% van de ernstigste ongevallen in bouwzones.

Trajectcontroles op komst 

Er zijn momenteel steeds meer lange bouwwerven op onze snelwegen, sommige zelfs meer dan 10 km lang, wat het risico op ongepast rijgedrag en snelheidsovertredingen verhoogt. En lidars zijn natuurlijk niet voldoende om de snelheidslimiet (vaak 70 km/u) op deze lange afstanden te handhaven.

Praktisch gezien zou het geen kwestie zijn van het installeren van de huidige dure apparaten, maar gewoon van het plaatsen van twee Lidars, één bij de ingang van de werkzone en de andere bij de uitgang. De twee apparaten zouden met elkaar communiceren, zodat automobilisten die te snel rijden gestraft zouden worden.

Geen nieuw idee

Volgens Sud Presse, dat het onderzoek uitvoerde, is het idee van deze communicerende Lidars niet nieuw en is het gewoon uitgesteld vanwege de oorlog in Oekraïne en de tekorten aan chips die alle sectoren hebben getroffen. Maar de technologie bestaat en als we het kabinet van de minister mogen geloven, is ze klaar om te gebruiken.

Als gevolg hiervan hebben de autoriteiten een goedkeuring voor deze apparaten aangevraagd en momenteel ook verkregen. Na de testfase wordt verwacht dat de “mobiele trajactcontroles” in de eerste helft van 2024 operationeel zullen zijn, in minder dan een jaar tijd.

Ook zullen deze radars worden uitgerust met dynamisch snelheidsbeheer, wat betekent dat ze niet systematisch opnieuw hoeven te worden geprogrammeerd en dat als de snelheidslimiet van het betreffende terrein gedurende een of meer dagen verandert, ze automatisch hun toleranties zullen aanpassen. Zo kunnen de radars zelf ook automatisch de snelheidslimiet van het terrein wijzigen, bijvoorbeeld wanneer een zeer langzaam voertuig het terrein oprijdt (van 70 km/u naar 50 km/u, bijvoorbeeld). De jacht gaat verder…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon