Er worden al geruime problemen gesignaleerd met de Tesla Model 3 bij de autokeuring, waar de controleurs blijkbaar soms het chassisnummer niet kunnen aflezen. Dat meldt HLN.be, dat er aan toevoegt dat zelfs Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters hier al een parlementaire vraag over kreeg. De problematiek is dus bekend, maar doet zich niet bij alle modellen voor. Hoe is dat mogelijk?
Interieur slopen
De Tesla Model 3 wordt in verschillende fabrieken gebouwd, zowel in de Verenigde Staten als in China. Maar op de Amerikaanse exemplaren staat het chassisnummer gegraveerd op de B-stijl (tussen de voor- en achterdeur) waar het wordt bedekt door een bekleding, waardoor het onzichtbaar is en dus niet te controleren is bij de autokeuring.
Het resultaat is dat al verschillende Tesla’s 3 hiervoor werden afgekeurd, tot groot ongenoegen van de eigenaars uiteraard. Nochtans hebben de controleurs van de autokeuring gelijk op basis van de technische voorschriften (artikel 10, §4, punt 1 van het KB van 15 maart 1968) waarin vermeld staat dat “het chassisnummer steeds goed zichtbaar moet zijn en nooit verborgen mag worden”.
Advertentie – lees hieronder verder
En dat is inderdaad niet het geval bij de Tesla 3 die in de Verenigde Staten werd geproduceerd. De enige oplossing is het interieur gedeeltelijk te slopen door de bekleding van de B-stijl te verwijderen zodat het chassisnummer wel zichtbaar wordt. Zorgt Tesla daarvoor? HLN.be deed hierover navraag bij het automerk, maar verkreeg geen antwoord…
Handige Harry’s kunnen er zich natuurlijk zelf aan wagen. Want de bekleding verwijderen is vrij eenvoudig, maar ze keurig terugplaatsen is een ander paar mouwen, waarvoor de meeste mensen wellicht best beroep doen op een garagist.
Koop Chinese Tesla 3
Toch bestaat er een eenvoudigere oplossing: koop geen Amerikaanse maar een Chinese Tesla 3. Want daar staat het chassisnummer op de vloer van de wagen gegraveerd, net voor of achter de voorste passagierszetel en dus moet je enkel het tapijt optillen om dit te controleren. Een operatie die uiteraard veel eenvoudiger is dan op de Amerikaanse exemplaren met het chassisnummer op de B-stijl.
Volgens ons is er geen ander model op de markt waarbij een gelijkaardig probleem zich stelt, zodat je met een gerust hart naar de autokeuring kan gaan als je met een andere wagen rijdt. Voor alle duidelijkheid: het probleem zit hier bij Tesla en niet bij de autokeuring, die uiteraard het chassisnummer van de wagen moet kunnen nagaan om mogelijke fraude tegen te gaan.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be