De elektrische trend verovert het hele autolandschap, zelfs de meest iconische modellen die altijd al op benzinegestookte ingenieursjuweeltjes reden. Maar ook sportwagens gaan elektrisch: de pas onthulde Mini John Cooper Works is nu beschikbaar als elektrische variant, en Porsche kiest voor batterijtechnologie in de nieuwe Boxster en Cayman. En er zullen er nog veel volgen.
In deze context maken liefhebbers van sportwagens met verbrandingsmotoren zich zorgen over hun mogelijke verdwijning. Elektrische auto’s bieden weliswaar indrukwekkende prestaties en rijplezier, maar missen volgens velen de unieke sensaties van traditionele motoren. Denk aan het geluid van de motor, het vinden van genoeg koppel op het juiste moment en het plezier van technieken zoals hiel-teenrijden.
En de M3?
Een van de meest iconische sportwagens sinds de jaren 80 is natuurlijk de BMW M3, een favoriet bij de fans. Een instituut. Met BMW’s toenemende focus op stroom vrezen velen dat de M3 volledig elektrisch zal worden, wat het einde zou betekenen van de legendarische zescilinder-in-lijnmotor.
Advertentie – lees hieronder verder
BMW heeft nu duidelijkheid gegeven over de toekomst van zijn iconische sportwagen. In een interview stelde BMW M-baas Frank van Meel gerust: de 3 liter-zes-in-lijn met dubbele turbo zal ook toekomstige M3-modellen blijven aandrijven. Deze verlenging komt ergens onverwacht, vooral nu Europese milieuregels en CO2-normen steeds strenger worden.
Twee aanbiedingen?
Net als Mini met John Cooper Works kiest BMW voor een tweeledige strategie voor zijn toekomstige sportwagens: zowel verbrandingsmotoren als elektrische aandrijving. De elektrische M3, gebouwd op het nieuwe platform van de Neue Klasse-generatie, zal vier elektromotoren hebben met een indrukwekkend totaal vermogen van 1.341 pk. Dit maakt de elektrische versie veel krachtiger dan de M3 met verbrandingsmotor, die naar verwachting onder de 600 pk blijft. BMW benadrukt echter dat pure prestaties niet het enige zijn wat autoliefhebbers waarderen.
Trend die zal blijven
BMW blijft dus overtuigd dat de legendarische zes-in-lijn motor niet zomaar moet verdwijnen en verwacht dat de vraag naar verbrandingsmotoren de komende jaren sterk blijft. Daarom wil Frank van Meel de zes-in-lijn zo lang mogelijk behouden, zelfs onder de strengere Euro 7-normen. BMW werkt er ondertussen hard aan..
Anderzijds, de toekomst van de zescilinder hangt ook af van de vraag vanuit klanten. Is deze onvoldoende, zou de motor toch kunnen verdwijnen. De nieuwe generatie M3 laat nog even op zich wachten, want deze wordt pas in 2027 of 2028 verwacht. Het Neue Klasse-platform verschijnt in 2025, met ook i het geval van de M3 eerst de elektrische versie, gevolgd door de verbrandingsmotor. Tot die tijd kun je genieten van de huidige M3, een echte sportwagen met karakter!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be