Brussel zit deze zomer in een Italiaanse sfeer, met name in de paleizen van Autoworld in het Jubelpark. Het museum, dat een uitzonderlijke collectie herbergt , wijdt een tentoonstelling aan de Turijnse autobouwer en zijn langdurige tuner, Abarth.
Ter herinnering, Fiat vierde onlangs zijn 125-jarig bestaan, aangezien het bedrijf op 11 juli 1899 werd opgericht in het Palazzo Bricherasio door dertig aandeelhouders, waaronder Giovanni Agnelli. Decennialang heeft Fiat zich onderscheiden als een uitstekende en innovatieve fabrikant en heeft het meer dan enig ander bedrijf bijgedragen aan het economische wonder van Italië door de productie in vijf jaar tijd acht maal zo groot te maken.
Het verhaal van een visionair
Het verhaal van Fiat is des te mooier omdat het niet alleen het verhaal is van een kille en berekende financier of een vastberaden technicus, maar van een visionair, Giovanni Agnelli, die in 1902 het roer overnam. Zijn doel: gemakkelijk te gebruiken volksauto’s produceren om het gat met buurlanden als Frankrijk en Duitsland te dichten. Dat is hem gelukt, Fiat staat nog steeds bekend om deze kwaliteiten.
Advertentie – lees hieronder verder
Bovendien was Agnelli een innovator. Al in 1916 bouwde hij in Turijn de beroemde Lingotto-fabriek (‘lingot’ verwijst naar de lengte van 500 meter), die bij de opening in 1922 de langste en modernste van Europa was. Het immense gebouw omvatte zelfs een testbaan op het dak – vandaag de dag nog steeds te bezoeken – en was niets minder dan de Europese toepassing van het fordisme, met geautomatiseerde liften die auto’s naar de testbaan (voor kwaliteitscontrole) vervoerden.
De grondlegger van tuning en meer
Fiat is onlosmakelijk verbonden met Abarth, tot op vandaag. Abarth & C. SpA was een fabrikant en tuner van raceauto’s, opgericht in 1949 door Carlo Abarth, die al snel banden met Fiat aanknoopte. Hij leverde met name ombouwkits voor de Fiat 750. Hiermee was de tuning geboren. Zoals bekend werd Abarth de officiële tuner van Fiat met talrijke overwinningen in races, maar ook andere klanten zoals Alfa Romeo, Lancia, Gordini en Porsche, wat zijn stielkennis aantoont. In 1971 verkocht Carlo Abarth zijn bedrijf aan Fiat. Wat er nog restte van Abarth, werd overgebracht naar Osella, terwijl de merknaam zelf bij Fiat bleef, voor de sportieve modellen. De grootste successen werden behaald in de rallysport, met onder andere de 124 Abarth Rally en de 131 Abarth, die meerdere wereldtitels wonnen. Vervolgens doet Abarth hetzelfde voor Lancia, eveneens deel van de Fiat-groep, met de Beta Montecarlo Groep 5 en in de rallysport de 037 Groep B, goed voor twee wereldtitels. In 1981 hield Abarth op te bestaan, maar het merk werd in 2007 nieuw leven ingeblazen onder leiding van Luca de Meo, nu CEO van Renault. De autowereld is klein.
Om dit uitzonderlijke verhaal nog eens op te rakelen, organiseert Autoworld een dubbele tentoonstelling: ‘Dolce Vita’ voor de 125 jaar van Fiat en ‘Passione per la Velocità’ voor de 75 jaar van Abarth. Een kans om de geschiedenis te herbeleven en zeldzame modellen te bewonderen zoals de originele Topolino en Cinquecento met ‘suicide’-deuren, evenals Simca’s, Autobianchi’s of Porsches met het schorpioenembleem. Mis het niet en bezoek het voor 1 september.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be