De BMW 507 werd in 1955 gelanceerd en mag je gerust de voorvader van de Z8 noemen, zonder twijfel een van de mooiste BMW’s ooit. Het was het antwoord van de Beierse fabrikant op de Mercedes 300 SL, de Chevrolet Corvette en de Jaguar XK. Ontdanks zijn magnifieke ontwerp kwam de 507 nooit echt van de grond, simpelweg omdat hij veel duurder was dan zijn concurrenten. Tussen 1955 en 1959 werden er dan ook maar 254 van gebouwd.
De 507, die hoofdzakelijk de Amerikaanse markt moest bedienen, is tegenwoordig een absoluut hebbeding waarvoor verzamelaars grote zakken geld willen betalen. En als we grote zeggen, bedoelen we echt gigantisch.
Vergeten in een garagebox…
Hoewel men dacht te weten waar alle nog steeds ‘levende’ 507’s zich bevinden, werd onlangs een exemplaar uit 1957 van onder het stof gehaald in een garagebox in Philadelphia, de grootste stad van Pennsylvania. Deze adembenemende, blauw gelakte vierwieler werd indertijd nieuw verkocht in Caracas (Venezuela), alvorens in 1979 door een Canadees te worden overgenomen.
Advertentie – lees hieronder verder
Die man liet de wagen rusten in de garage van een bescheiden huis, al startte hij hem wel van tijd tot tijd – en gelukkig maar. 100% origineel zijnde, zou de 3,2-liter V8-motor nog steeds functioneren. Een grondige restauratie is echter aan de orde om hem weer in een absolute topstaat te doen verkeren.
Binnenkort te koop
De met een hardtop en stalen Rudge-wielen uitgeruste 507 zal op 30 september aanstaande door Bonhams op een veiling worden aangeboden tijdens de Audrain Concours in Newport (Verenigde Staten).
Verwacht wordt dat dit kunstwerk-op-wielen tussen 1,8 en 2,2 miljoen dollar zal opbrengen, omgerekend 1,72 tot 2,1 miljoen euro. Enorm veel geld, al is de kans niet onbestaande dat hij gezien zijn interessante specificaties en ongewone geschiedenis voor nog een pak meer van eigenaar zal wisselen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be