Subaru Baja
Lang voor de Audi Allroad- en Mercedes All-Terrain-modellen lanceerde Subaru in de jaren negentig de Outback op de Amerikaanse markt, een verhoogde break op basis van de Legacy. De verkoopstart in 1994 was een groot succes, maar de directie van Subaru maakte zich nog zorgen over één detail: in tegenstelling tot de concurrenten had het merk geen pick-up. Daarom besloten ze een laadbak toe te voegen aan de Outback. Zo ontstond de Subaru Baja, een auto die de voordelen van een berline voor alle wegen combineert met die van een pick-up. In theorie tenminste, want het resultaat viel tegen. De laadruimte was te klein en de prijs te hoog om de concurrentie aan te kunnen. Er werden slechts 30.000 exemplaren geproduceerd in vier jaar tijd, daarna hield Subaru het voor bekeken.
Goliath F400
Vanaf 1933 bouwde het bedrijf Hansa-Lloyd de Goliath, een klein bedrijfsvoertuig op drie wielen met een luchtgekoelde motor van 396 cc onder de bestuurderszetel. Om het lage motorvermogen te compenseren, probeerden de ontwerpers van dit vreemde voertuig de aerodynamica te optimaliseren door de voorruit en motorkap schuin te zetten. Ook al haalde hij maar een topsnelheid van 50 km/u, ermee rijden moet angstaanjagend geweest zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Citroën CX Tissier
In de jaren zeventig en tachtig transformeerde de Franse vakman Pierre Tissier heel wat Citroën CX’en tot bedrijfsvoertuigen. Deze bestelwagens en cabines met chassis werden voorzien van zes tot acht wielen voor meer stabiliteit. Volgens de bestuurders presteerden de zeer originele CX’en van Tissier ondanks hun grote formaat uitstekend op de snelweg. Sommige persverdelers gebruikten ze jarenlang om kranten en tijdschriften in alle uithoeken van Frankrijk te bezorgen.
Chevrolet Corvair Rampside pick-up
Met zijn achterin gemonteerde luchtgekoelde boxermotor was de Chevrolet Corvair duidelijk geïnspireerd op de architectuur van de Volkswagens uit die tijd. Net als bij Volkswagen werden verschillende varianten ontwikkeld, zoals een bestelwagen en pick-up. Om zich van de concurrentie te onderscheiden, bedacht General Motors een Rampside-versie. Die had een extra laadklep aan de rechterkant van de laadvloer. De klep kantelde naar de grond in een hoek van 22 graden en kon een belasting van 450 kg aan, waardoor het gemakkelijker werd om zware voorwerpen in de laadbak te laden. Een praktische oplossing, die je echter niet meer terugvindt op moderne pick-ups.
Nissan S-Cargo
In de geschiedenis van de bestelwagens zijn er weinig modellen die hun bestuurders zo deden opvallen als de Nissan S-Cargo. Eind jaren tachtig waagde de Japanse constructeur zich aan de ontwikkeling van enkele wagens met origineel design, zoals de BE-1, de Pao, de Figaro en de bestelwagen S-Cargo. Het idee achter die laatste was om een kleine bestelwagen te bouwen voor leveringen in de stad … met de vorm van een slak. De S-Cargo gebruikte de Micra als basis en vond zo’n 8.000 liefhebbers in drie jaar productie.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be