Luigi Chinetti Sr. was een doorgewinterde piloot. Hij was gevlucht naar de Verenigde Staten aan het einde van de Tweede Wereldoorlog en werd daar in 1953 officieel importeur van Ferrari voor Noord-Amerika. Als vertrouweling van Enzo Ferrari, die hij kende toen hij nog voor het merk reed, besloot Chinetti vijf jaar later het NART-team op te richten om Italiaanse auto’s in de VS te ontwikkelen.
Naast de racerij besloot de zakenman halverwege de jaren 60 zelf een exclusief model te ontwikkelen: de 275 GTB/4S Nart Spyder, een cabrioletversie van de sublieme 275 GTB die in 25 exemplaren werd vervaardigd.
Een goed idee
De zoon van Luigi Chinetti Sr, Luigi Chinetti Jr (niet erg origineel…) ook wel “Coco” genoemd, wou eveneens zijn stempel drukken op de geschiedenis van de auto. In het midden van de jaren 80 lanceerde hij een studie van een cabriolet op basis van de Ferrari 365 GT, een onbemind V12-model dat relatief goedkoop van de hand ging.
Advertentie – lees hieronder verder
Met een aluminium koetswerk was die wagen beduidend lichter dan het origineel. Met de specifieke afstellingen van de 4,4-liter V12 spurtte deze Amerikaans-Italiaanse hybride in amper 6 seconden van 0 naar 96 km/u, way een behoorlijk snelle chrono in die tijd was.
Totale flop
Chinetti zelf volgde het project niet genoeg op en het ontwerp werd een compleet fiasco. In tegenstelling tot de gebruikelijke creaties van Ferrari, ontbrak het ontwerp totaal aan finesse en waren de proporties ronduit fout.
Toch werden er nog twee exemplaren geproduceerd en het tweede daarvan is nu te koop in Duitsland, waar het in handen is van een verzamelaar. Deze unieke Ferrari 365 GT Nart Spyder wordt te koop aangeboden door Autogalerie voor een slordige 1,3 miljoen euro. Ook al staat er slechts 5.000 km op de teller, toch zijn we er niet zeker van dat deze wagen gemakkelijk een nieuwe eigenaar gaat vinden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be