De Maserati Shamal werd geïntroduceerd in 1989 op basis van de succesvolle Biturbo. In vergelijking met de Biturbo was hij in alle opzichten beter, met bredere spoorbreedtes en vooral een 3.2 twin-turbo V8 met vier bovenliggende nokkenassen die 326 pk produceerde. De Shamal, die de geest van een echte GT met sportieve prestaties combineerde, accelereerde van 0 naar 100 km in 5,3 seconden en haalde een topsnelheid van 270 km/u. Deze auto was duur en had nogal ruwe kantjes. Er werden slechts 369 exemplaren van geproduceerd tot 1996, toen Maserati opnieuw met geldproblemen kampte.
Nieuw design
De Maserati Shamal inspireerde de ontwerpers van Modena Automobili, een bedrijf gespecialiseerd in de bouw van restomods. Nadat ze de Ferrari 355 en 550 hadden bestudeerd, viel hun oog op dit minder bekende model. Het ontwerp van Marcello Gandini werd volledig herzien, waarbij alle koetswerkelementen opnieuw ontworpen zijn en gemaakt uit carbon. De bredere carrosserie heeft een grotere grille, extra grote luchtinlaten en nieuwe voor- en achterlichten. De achterkant krijgt een spoiler, een donkere strook over de hele breedte en vier grote uitlaatpijpen.
Advertentie – lees hieronder verder
Moderne V8
De originele twin-turbo V8 maakte plaats voor een andere V8, deze keer uit de Ghibli S. Met een cilinderinhoud van 3,8 liter levert hij 600 pk, waarmee de Shamal in 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert en een topsnelheid van 290 km/u haalt. Zoals bij alle goede restomods is het chassis versterkt en zijn de ophanging en remmen gemoderniseerd om de grote vermogenstoename aan te kunnen. De prijs van dit rijdende kunstwerk bedraagt 585.000 euro exclusief btw. Deze door Modena Automobili vernieuwde Shamal is beperkt tot 33 exemplaren en verschijnt volgend jaar.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be