Een Mercedes 600 betreden is jezelf isoleren van alle verderf van de wereld om jezelf op te sluiten in een cocon van luxe en decadentie. Met zijn wielbasis van minstens 3,2 meter biedt het vlaggenschip van het merk met de ster uiteraard voldoende interieurruimte. In dit universum van ouderwetse charme vind je overal hoogwaardige materialen zoals houtwerk of fluweel voor de bekleding. De 600 is bijna volledig met de hand gebouwd volgens de specificaties van de klant en is erg duur. Dit belette niet dat er tot 1981 2.677 exemplaren van verkocht werden, in de Pullman, Landaulet (met een cabrioletgedeelte achteraan), limousine of 6-deurs versies.
Alom hydraulisch
Om deze zeer zware limousine (minstens 3 ton leeg!) die in 1963 werd onthuld (en geproduceerd vanaf 1964) te verplaatsen, had Mercedes een nieuwe motor ontwikkeld: de M 100, een 6,3-liter atmosferische V8 die 250 pk ontwikkeld, gekoppeld aan een viertraps automatische transmissie. De zeer complexe 600 was uitgerust met een hogedruk hydraulisch systeem dat instond voor de sturing van de ophanging, maar ook van veel comfortitems, zoals de ramen, de opening van de koffer of het schuifdak.
Advertentie – lees hieronder verder
Een must
De zorg bij de vervaardiging van deze auto, zijn verbazingwekkende eigenschappen voor die tijd en zijn zeer sobere lijn, die we te danken hebben aan de ontwerper Paul Bracq, maakte dat de 600 al snel de lieveling werd van de machtige en rijke mensen van deze wereld. Onder meer Leonid Brezjnev, Nicolae Ceausescu, Kim Jong-il, Saddam Hoessein, Pablo Escobar, John Lennon, George Harrison, David Bowie, Hugh Hefner, Elizabeth Taylor, Coco Chanel, Elvis Presley en verschillende pausen hebben dit uitzonderlijke comfort zeer gewaardeerd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be