We vertelden in deze rubriek reeds over het prototype van de BMW i8 op waterstof. Wel die werd nu ook voorgesteld op de Innovation Days van BMW in Miramas in Zuid-Frankrijk samen met deze 1 Reeks.
Dit prototype van de BMW 1 Reeks met een driecilindermotor levert 218 pk dankzij de waterinjectie. Deze wagen is minder prestigieus dan de geweldige M4 die dienstdoet als Safety Car in de Moto GP, maar hij toont wel aan dat BMW ernstig blijft doorwerken in deze richting.
Hoe werkt het principe van waterinjectie? Bij zware belasting worden fijne waterdruppeltjes samen met de brandstof in de verbrandingskamer gespoten om de temperatuur te beperken. Dit levert een geringer verbruik, uitstoot en risico op ongecontroleerde verbranding op.
Volgens BMW is deze technologie bij de 1,5 liter met 218 pk goed voor een verbruikswinst van 8%, met een verlaging van de temperatuur met ongeveer 25 graden. Het vermogen nam eveneens toe met zo’n 5 à 10% terwijl de compressie verhoogde van 9,5:1 tot 11:1.
BMW bouwde 2 miljoen exemplaren van dit model (20-03-15)
Advertentie – lees hieronder verder
Voor een eventuele commercialisatie staan er nog andere evoluties op het programma, zoals bijvoorbeeld het recycleren van het water van de airco, eerder dan een specifiek reservoir te gebruiken.
Vindt u dat BMW zijn reputatie van beste motorist ter wereld nog steeds verdiend?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be