Economie

Heeft Belgische regering reddingsplan voor Audi Brussels?

Het gaat niet goed met Audi Brussels, een van de laatste autofabrieken in ons land. Bijna 400 tijdelijke werknemers zijn ontslagen. De regering-De Croo gaat overleggen met de directie in een poging langetermijnoplossingen te vinden en de sluiting te voorkomen.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 6 apr. 2024 | Leestijd: 4 min

De situatie in de autofabriek Audi Brussels is verontrustend. Tot nu toe was deze assemblagelijn verantwoordelijk voor de elektrische Audi Q8 e-tron en zijn SUV-coupévariant Sportback. Door de dalende vraag naar deze modellen de afgelopen maanden moest het personeelsbestand inkrimpen. De contracten van 371 tijdelijke werknemers werden niet verlengd. Dat is de wet van vraag en aanbod. Tot zover niets om je echt grote zorgen over te maken.

Maar natuurlijk moet je niet alleen naar de korte termijn maar ook naar de lange termijn kijken. Het is immers niet zo zeker dat Audi Brussels binnenkort de deuren niet moet sluiten. Alle signalen staan momenteel op rood, want Audi heeft besloten dat Audi Brussels na 2027, bij het einde van het huidige model, de volgende Q8 e-tron niet meer zal bouwen. De productie verhuist naar Mexico en China.

Advertentie – lees hieronder verder

A242043_web_2880

Reddingsplan?

De Belgische autoriteiten nemen de situatie zeer ernstig. Zozeer zelfs dat de regering-De Croo zich ermee bemoeit en een reddingsplan voor de fabriek wil opstellen om een sociaal bloedbad te voorkomen, zoals het geval was bij Renault Vilvoorde, Opel Antwerpen en Ford Genk, om maar enkele spijtige voorbeelden te noemen. We mogen niet vergeten dat 3.000 directe arbeidsplaatsen afhangen van de fabriek, en daar komen natuurlijk nog alle onderaannemers bij.

Volgende week vrijdag zal de Belgische regering een taskforce oprichten, zo melden L’Echo en De Tijd. Enkele elementen liggen al op tafel. Zo wil België een opleidingsplan voor het personeel voor een nieuw model voor zijn rekening nemen, maar ook subsidies, kortingen op de energiefactuur, aftrek voor (groene) investeringen in de fabriek enzovoort. Het publiek vraagt zich misschien af waarom de overheid dit allemaal doet ten voordele van een privéspeler. In werkelijkheid moeten de fabrieken van de groep met elkaar concurreren om een nieuw model te produceren. Het idee is om Audi Brussels zo concurrentieel mogelijk te positioneren.

audi bxl

Rond de tafel

Volgens L’Echo en De Tijd wil de regering het management van Audi een reeks voordelen geven om hen te overtuigen te blijven. En deze voordelen zouden van toepassing blijven na de verkiezingen in juni 2024, zonder dat de nieuwe regering ze ter discussie kan stellen.

Of dit zal volstaan, is niet zeker. Er is duidelijk overcapaciteit voor elektrische auto’s binnen de hele Duitse groep. Sommigen zullen erop wijzen dat de fabriek al twee keer gered is: een keer in 2006 met de merkoverdracht (van Volkswagen naar Audi) en opnieuw in 2015 na het vertrek van de A1. Derde keer scheepsrecht? De fabriek komt nu uit enkele weken van economische werkloosheid. Om Audi gunstig te stemmen, zou het sociale klimaat maar beter rustig blijven. Dat is ook niet zeker, want er is nog altijd een stakingswaarschuwing van kracht…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon