Enkele dagen geleden vroeg de Europese batterijspecialist Northvolt het faillissement aan. Het staat nu voor een beperkte periode onder Chapter 11-bescherming in de Verenigde Staten om te reorganiseren. De financiële situatie van Northvolt is catastrofaal, met schulden van 5,56 miljard euro en zelfs niet genoeg middelen meer om een week verder te doen. Volgens de voormalige CEO die ontslag heeft genomen, Peter Carlsson, heeft Northvolt tussen de 1 en 1,2 miljard euro nodig om zijn activiteiten weer op te starten. Dit is uiteraard een groot bedrag dat de hoofdaandeelhouder, Volkswagen, niet zomaar op tafel kan leggen. Het merk zit namelijk zelf ook in moeilijkheden.
Mislukte poging tot onafhankelijkheid?
In Europa heerst er duidelijk paniek in de autosector. Het continent had hoge verwachtingen voor de toekomst en groei van Northvolt, met het voor de hand liggende doel om zich te bevrijden van Chinese (of Aziatische) fabrikanten. Daarom besloten de Zweedse regering en Scania (ook aandeelhouder van het bedrijf) om Northvolt te steunen. Maar hun middelen blijken niet te volstaan.
Dit is niet het eerste verhaal van een start-up die zich richt op de elektrische auto maar volledig ontspoort. Het toont hoezeer Europa worstelt om een industrieel ecosysteem voor individuele mobiliteit op te zetten. Het experiment bestaat nochtans wel en lukte met Airbus. Maar ondanks de oproepen van sommigen, zoals de CEO van Renault, blijft de concurrentielogica duidelijk te dominant. Dit blijkt ook uit andere projecten, zoals die van het ACC-consortium (Stellantis, TotalEnergies en Mercedes), dat het ook lastig heeft.
Advertentie – lees hieronder verder
Chinese overname?
Het Northvolt-verhaal blijft zorgen baren. Volgens sommige bronnen zijn verschillende Chinese batterijfabrikanten, waaronder de gigant CATL, in gesprek met het Zweedse bedrijf om het te redden en onvermijdelijk de Europese onafhankelijkheid in deze sector in de kiem te smoren. Northvolt ontkent dit natuurlijk, wat begrijpelijk is gezien de situatie. Naar verluidt ziet CATL – niet als eerste – in het Zweedse bedrijf een interessant groeipotentieel in Europa.
In ieder geval roept het avontuur van Northvolt de vraag op naar de strategische autonomie – en de strategie tout court – die de Europese autoriteiten (met woorden) verdedigen. Maar in daden volgt Brussel een ultraliberalisme dat destructief wordt, terwijl andere markten (China, Verenigde Staten) zich afsluiten en hun industrie met miljarden steunen. Heeft Peking alles al gewonnen? De nieuwe Europese Commissie die nu aantreedt, zou er goed aan doen zichzelf die vraag te stellen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be