Na jaren van ongecontroleerde globalisering lijkt de internationale handel nu op scherp te staan. De reden? China’s dominantie op bijna elk vlak, wat landen ertoe aanzet om terug te grijpen naar protectionistische maatregelen. Ook de autosector voelt de impact: China staat op het punt om zijn elektrische auto’s wereldwijd te lanceren, gesteund door een aanzienlijke technologische voorsprong.
Om hun industrie te beschermen, voerden de VS onder Biden in 2024 al 100% invoerrechten in. Maar onder Donald Trump zal deze maatregel vanaf eind januari 2025 verder worden aangescherpt, met nog hogere invoerrechten op producten uit Mexico, Canada en China. Europa volgt een vergelijkbaar pad, met invoerheffingen op Chinese elektrische auto’s die voor sommige merken oplopen tot 45%.
Terug met wraak
Het machtige China laat zich niet zomaar de les lezen. In reactie op de nieuwe heffingen op zijn producten lijkt het land zich voor te bereiden op veel hardere tegenmaatregelen dan verwacht. Naast hogere tarieven op Europese en Amerikaanse goederen, zoals voedingsmiddelen, richt China zijn pijlen op een cruciaal segment: halfgeleiders en microchips. Deze essentiële technologieën vormen de ruggengraat van vrijwel alle moderne apparaten, en een verstoring in de aanvoer zou wereldwijde gevolgen kunnen hebben, meldt ABC.
Advertentie – lees hieronder verder
In Peking wordt gewerkt aan een wetsvoorstel dat de export van cruciale materialen voor de productie van smartphones en chips kan beperken of zelfs volledig verbieden. Deze maatregel zou brede gevolgen hebben voor verschillende sectoren, waaronder – vanzelfsprekend – de auto-industrie.
Volgens een analyse van het Center for Strategic International Studies, geciteerd door ABC News, is “de veiligheid van kritieke mineralen nu onlosmakelijk verbonden met de escalatie van de technologiehandelsoorlog.” Als China besluit zijn export te beperken of de prijzen van deze materialen te verhogen, zullen de kosten van tal van producten, met name auto’s, aanzienlijk stijgen. Dit betekent dat consumenten wederom de dupe worden van geopolitieke spanningen. Elektrische auto’s worden hierbij het zwaarst getroffen, aangezien ze grote hoeveelheden chips nodig hebben voor essentiële functies zoals batterijbeheer en koeling.
China’s strategie raakt ook een ander cruciaal domein: kunstmatige intelligentie, een sector waarin Peking nog een achterstand heeft. Door de kosten van computerchips wereldwijd fors op te drijven, zouden de onderzoeksbudgetten van andere landen flink stijgen, waardoor innovatie wordt afgeremd - behalve in China zelf. De grote vraag blijft of wereldspelers ervoor kiezen om samen te werken of elkaar juist de loef af te steken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be